Osoba fizyczna
Na firmę
Nasz doradca porówna dla Ciebie wybrane samochody
Możemy porównać dla Ciebie jednocześnie maksymalnie 3 oferty, przejdź do porównania.
Dodaj przynajmniej 2 oferty, które mamy dla Ciebie porównać.
Wpis
Strefa Czystego Transportu w Warszawie
27
cze 2024

No i w końcu jest: rusza pierwsza „prawdziwa” strefa czystego transportu w Polsce. Pierwsza prawdziwa, bo choć wcześniejsze próby już były (Kraków), to zakończyły się fiaskiem. Tymczasem Warszawa wzięła się do roboty dość solidnie i choć późno, to jednak w końcu rusza z kampanią informacyjną – ostatecznie wiadomo, jak to będzie z tymi słynnymi nalepkami na szybę, kto będzie musiał je mieć i ile będą kosztowały. Przypominamy też wszystkie inne ważne fakty związane ze startem SCT w Warszawie.

Na początek ważne zastrzeżenie: w tym miejscu nie będziemy zajmować się tym, czy wprowadzenie strefy czystego transportu w takim wymiarze ma sens czy go jednak nie ma, czy oznacza wykluczenie transportowe i jeśli tak, to dla kogo. Nie, w tym materiale skupimy się na tym, jakie auta na dzień dobry do warszawskiej strefy nie wjadą. I na tym, które nie wjadą już za chwilę. A także na tym, dla kogo obowiązkowa będzie nowa nalepka na szybę i jakie konsekwencje grozić będą za jej brak. Ale od początku.

https://carsmile.pl/oferta/mercedes-benz/gle/suv-leasing-wynajem-dlugoterminowy

Strefa Czystego Transportu w Warszawie – niewielka część miasta?

Strefa czystego transportu w Warszawie startuje 1 lipca 2024 r. Jak podaje urząd miasta, SCT obejmie obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Jej granica będzie przebiegać: aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej. Co z kolei stanowi ok. 7 proc. powierzchni całego miasta.

W pierwszym rzucie wjazdu do strefy pozbawione zostaną jedynie najstarsze auta z silnikiem benzynowym (LPG), czyli te niespełniające normy Euro 2 (lub wyprodukowane przed 1997 r.). Od lipca 2024 r. dostęp do strefy stracą też diesle niespełniające Euro 4 (lub wyprodukowane przed 2005 r.). Ale już od 1 stycznia 2026 r. z SCT w Warszawie wylecą samochody benzynowe/LPG niespełniające normy Euro 3 (lub wyprodukowane przed 2000 r.) oraz diesle bez Euro 5 (lub wyprodukowane przed 2009 r.).

Strefa Czystego Transportu w Warszawie – to dopiero początek

 

Minimalne wymogi będą potem zaostrzane sukcesywnie co dwa lata. W przypadku wersji benzynowych/LPG dostęp do strefy stracą kolejno pojazdy niespełniające norm: Euro 4 (od 1 stycznia 2028 r.), Euro 5 (od 1 stycznia 2030 r.) i Euro 6 (od 1 stycznia 2032 r.). W przypadku diesli wygląda to tak: auta bez Euro 6 nie wjadą do strefy od 1 stycznia 2028 r., bez Euro 6d Temp. – od 1 stycznia 2030 r., zaś te bez Euro 6d – od początku 2032 r.

Co jasne, władze przewidziały dla wybranych grup kierowców pewne ułatwienia.

Przede wszystkim, do końca 2027 r. zasady strefy nie będą dotyczyły mieszkańców Warszawy (oraz firm), którzy płacą w stolicy podatki – będą oni mieli trzy i pół roku na dostosowanie się do nowych przepisów. „Dożywotnie” zwolnienie z zasad SCT przewidziano natomiast dla seniorów (osoby, które do końca 2023 r. ukończyły 70 lat). Ale uwaga: z powyższych wyjątków skorzystają jedynie osoby, które zarejestrowały swoje auto przed 1 stycznia 2024 r. – pojazdy kupione po tej dacie będą musiały spełniać nowe wymogi od momentu wprowadzenia SCT. Czyli od 1 lipca 2024 r.

Wyjątki przewidziano też m.in. osób niepełnosprawnych, dla kierowców aut zabytkowych (żółte tablice), poza tym każdy kierowca ma mieć też możliwość wykonania czterech tzw. awaryjnych wjazdów do strefy w ciągu roku autem niespełniającym w danej chwili minimalnych wymogów strefy czystego transportu (np. wizyta u lekarza).

Strefa Czystego Transportu w Warszawie – jak to jest z tą nalepką?

https://carsmile.pl/oferta/audi/q5-sportback/suv-leasing-wynajem-dlugoterminowy

Jeśli zaś chodzi o nalepkę na szybę, to – wbrew różnorakim doniesieniom medialnym – będzie ona obowiązkowa jedynie dla tych aut, które w danej chwili nie spełniającą minimalnych wymogów strefy, ale należą lub są użytkowane przez kogoś (np. senior, do końca 20227 r. – także mieszkaniec Warszawy), kto spod wymogów SCT jest zwolniony. Co z kolei oznacza, że ok. 97 proc. aut na tę chwilę uprawnionych do wjazdu do SCT kwestia naklejki w żaden sposób nie dotyczy.

Aby uzyskać naklejkę, należy złożyć wniosek online (um.warszawa.pl/SCT) lub stacjonarnie (ul. Chmielna 124, wejście od Żelaznej) i dokonać opłaty w wysokości 5 zł. Czas oczekiwania to w tej chwili ok. 2 miesiące, ale nawet jeśli ktoś będzie musiał wjechać do SCT i nie zdąży dostać naklejki, ten mandatu za jej brak (500 zł) nie otrzyma – liczy się informacja o złożonym wniosku, a ta będzie od początku widoczna w systemie.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie – nie wszystko ma sens!

https://carsmile.pl/oferta/volvo/xc-90/suv-leasing-wynajem-dlugoterminowy

Niestety osoby płacące podatki w Warszawie, będą musiały występować o nalepkę co roku, mimo tego, że chociażby w systemie podatkowym taka informacja widnieje. Nie do końca podoba nam się także fakt, że wymagane jest wyłączenie dla aut historycznych (tak określane są one w systemie SCT w Warszawie). O ile rozumiemy, że właściciele samochodów historycznych na białych rejestracjach powinni występować o wyłączenie, nie rozumiemy czemu ci, których auta są na żółtych tablicach rejestracyjnych także muszą. Podobnie rzecz ma się z autami 40-letnimi, które z założenia są przecież wyłączone z obowiązku spełniania norm Euro, obowiązujących dla warszawskiej SCT.

Fot.
DC Studio @Freepik

frimufilms @Freepik

Chcesz poznać naszą aktualną ofertę nowych samochodów?
Dziękujemy za zostawienie swoich danych. Skontaktujemy się z Tobą bezzwłocznie
Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i pomoże wybrać Ci najlepszy samochód według Twoich potrzeb.