Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w statystykach Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Już na pierwszy rzut oka widać, że sprzedaż nowych aut osobowych notuje w Polsce wzrost. Grudzień 2017 był 33. miesiącem z rzędu, w którym ta tendencja się utrzymała. Polacy chcą jeździć nowoczesnymi pojazdami, które cechuje dobry stosunek jakości do ceny.


Wysokie zapotrzebowanie rynku pozwoliło na osiągnięcie historycznego wyniku sprzedaży: rok 2017 był rokiem najwyżej notowanej ilości zakupów aut od 20 lat. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego zaznacza, że zarejestrowano w tym okresie ponad 483 tysiące sprzedanych samochodów osobowych – to sprzedażowy „boom” na poziomie 16%, względem danych z roku 2016.

Segment C króluje

Niekwestionowanymi liderami w walce o pieniądze i atencję klientów okazały się małe, kompaktowe samochody, które stanowią 9 z 10 najpopularniejszych modeli w minionym roku. Większość z nich przynależy do segmentu C, a to z kolei pozwala wnioskować, że właśnie kompromis pomiędzy przestronnością, a przystępną ceną cenimy najbardziej. Nieznacznie gorzej wypadają w rankingu samochody segment B.

Szczegółowe zestawienie modeli pod względem popularności w sprzedaży dla sektora biznesowego i indywidualnego wygląda następująco:

1. Skoda Fabia - 18 914 egzemplarzy
2. Skoda Octavia - 18 719 egzemplarzy
3. Opel Astra - 15 859 egzemplarzy
4. Volkswagen Golf - 13 269 egzemplarzy
5. Toyota Yaris - 12 528 egzemplarzy
6. Ford Focus - 10 915 egzemplarzy
7. Toyota Auris - 10 538 egzemplarzy
8. Renault Clio - 9 855 egzemplarzy
9. Dacia Duster - 9 520 egzemplarzy
10. Skoda Rapid - 9 448 egzemplarzy

Uzasadnione wybory Polaków


Pierwsze dwa miejsca okupowane były przez czeską Skodę. Modele Fabia i Octavia cieszyły się (tradycyjnie już) ogromnym zainteresowaniem, zarówno ze strony klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Według danych SAMAR aż 68% egzemplarzy Fabii zakupiły firm. W przypadku Octavii klienci instytucjonalni stanowią aż 81% sprzedaży tego modelu. Kluczowym argumentem decydującym o popularności Fabii i Octavii był stosunek jakości do ceny. Użytkownicy Fabii chwalą sobie jej niezawodność i tanią eksploatację. Octavia, znana jako „przerośnięty kompakt”, cechuje się z kolei przestronnym wnętrzem. To kolejny model Skody, który był najczęściej rejestrowany na firmę. Do sukcesu obu modeli przyczynia się również dobra dostępność i niska cena części zamiennych.


Wysokie miejsce trzecie zajął należący do francuskiego koncernu Groupe PSA (od 2017 r.) – Opel Astra. Auto otrzymało tytuł Samochodu Roku 2016, więc jego wysoka pozycja raczej nie zaskakuje. Ciekawa, nowoczesna bryła auta połączona z rozwiązaniami technologicznymi niespotykanymi dotychczas w samochodach osobowych tej klasy, tylko utwierdza w przekonaniu, że na Astrę warto zwrócić uwagę. To ponadczasowy samochód, cieszący się ogromną popularnością od 2015 roku, czyli momentu, w którym zadebiutowała odświeżona 5. generacja. Wieloletnia pozycja w rankingach wskazuje, że w następnych latach zainteresowanie Astrą prawdopodobnie nie zmaleje.


W 2017 chętnie kupowano też kojarzone z niezawodnością: VW Golfa i Toyotę Yaris – najpopularniejsze auto wśród klientów indywidualnych. Poza pierwszą piątką znalazł się Ford Focus z długim już rynkowym stażem, Toyota Auris (z napędem hybrydowym) oraz futurystycznie wyglądające Renault Clio, które z roku na rok umacnia swoją pozycję na motoryzacyjnym rynku. Jedyny w TOP 10 Najczęściej wybieranych aut osobowych w Polsce SUV to Dacia Duster, czyli najtańszy tego typu samochód oferujący napęd 4x4. Zestawienie 10 najczęściej kupowanych aut zamyka Skoda Rapid – połączenie Fabii i Octavii z nieco odmienioną stylistyką.

 
Niewielkie auta najlepszym wyborem


Octavia, Astra, Golf, Focus – obecność tych przedstawicieli segmentu C w TOP 10 Najczęściej wybieranych aut osobowych w Polsce dowodzi, że niewielkie, kompaktowe auta stanowią dla wielu z nas najciekawszą ofertę na rynku. Moda na duże, rodzinne auta używane, sprowadzane z zagranicy, powoli ustępuje na rzecz nieznacznie mniejszych, ale nowych kompaktów. Małe pojazdy lepiej sprawdzają się też w zatłoczonych miastach, a potrafią przy okazji zagwarantować sporo przestrzeni. Tym, którzy nie są przekonani do mniejszego gabarytu, polecamy jazdy testowe. Większość z nas raczej doceni wygodę parkowania, mniej zajętego w garażu miejsca, pojemność w stosunku do gabarytów oraz mniejsze spalanie.


Przedsiębiorcy wybierają osobówki


To właśnie klienci biznesowi dokonali 75% zakupów nowych aut osobowych w 2017 roku. To dowód na to, że kupowanie pojazdu na firmę najzwyczajniej się w Polsce opłaca. Niemałym atutem tego rozwiązania jest możliwość tzw. „optymalizacji podatkowej” – włączając zakupiony samochód do kosztów związanych z prowadzoną działalnością, możemy liczyć na zmniejszenie podstawy naszego opodatkowania oraz możliwość odliczenia VAT-u od wydatków eksploatacyjnych.


Jesteśmy otwarci na nowe technologie


Warto zaznaczyć, że znajdująca się na 7. miejscu Toyota Auris była najczęściej wybieranym autem z napędem hybrydowym. Model Yaris, z miejsca 5. w takiej konfiguracji był również bardzo popularny. O ile Polacy nie otworzyli się jeszcze na auta elektryczne, o tyle rozwiązanie będące kompromisem pomiędzy samochodem z silnikiem spalinowym, a elektrycznym jakim jest hybryda, skutecznie trafia w nasze gusta.


Podsumowanie


Słowa kluczowe na 2017 rok? Kompaktowość, wszechstronność, trwałość, niska cena i wysoka jakość. Polacy preferują nowe samochody i to z pewnością nie ulegnie szybko zmianie. Do wyboru jest kilka solidnych propozycji, które w następnych latach będzie tylko ulepszane. W moto-świecie obowiązuje bowiem jedna, ważna zasada: popularność nie bierze się znikąd. A każdy producent chciałby być jak najwyżej w rankingach. To dobre znaki dla motoryzacji w roku 2018 i latach kolejnych.