Zalety i wady Diesla

Jeszcze kilka lat temu silniki wysokoprężne zużywały znacznie mniej paliwa niż ich benzynowe odpowiedniki. Obecnie różnice nie są już tak duże jak dawniej, ale najbardziej ujawniają są przy dynamicznej jeździe. Dzięki mniejszemu zużyciu paliwa samochody z jednostkami wysokoprężnymi są też o tyle wygodniejsze od aut z silnikami benzynowymi, że znacznie rzadziej się je tankuje. Jest to szczególnie wygodne dla tych kierowców, którzy większość kilometrów pokonują w trasie. Olej napędowy przez większość roku jest też trochę tańszy od benzyny, jednak bywają okresy, w których ceny paliw się wyrównują.

15-20 lat temu nie było zbyt wielu modeli z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi. Dostępne wtedy jednostki wysokoprężne miały tę przewagę nad benzynowymi, że ich maksymalny moment obrotowy był dostępny już przy niskich obrotach. Obecnie zdecydowana większość silników benzynowych dostępnych na rynku ma turbodoładowanie, dzięki czemu również ma wyższą elastyczność przy niższych obrotach.

Poza tym, jednostki wysokoprężne są bardziej podatne na usterki. Z czego to wynika? Przede wszystkim z faktu, że spaliny wytwarzane przez silniki Diesla zawierają więcej toksycznych związków chemicznych niż te w motorach benzynowych. Znacznie trudniej im przez to spełnić normy emisji spalin. Wymagają dodatkowych rozwiązań ograniczających uwalnianie szkodliwych gazów do atmosfery, które negatywnie wpływają na trwałość osprzętu silnika. Jednak decydując się na najem w Carsmile, wszystkie ewentualne usterki zostaną usunięte bezpłatnie.

Mankamentem jednostek wysokoprężnych jest jeszcze zauważalnie słabsza elastyczność przy wyższych obrotach. Nie można pominąć również takich minusów jak nieznacznie głośniejsza praca silnika.

Zalety i wady silnika benzynowego

Główną zaletą silnika benzynowego jest przede wszystkich cichsza praca. Jednostka zasilana szlachetniejszym paliwem jest też znacznie bardziej elastyczna przy wyższych obrotach, gdzie diesel ,,traci moc’’. Aby zapewnić wystarczającą elastyczność producenci aut stosują skrzynie biegów z krótkimi przełożeniami 1. i 2. biegu. Trzeba pamiętać również o tym, że samochód z silnikiem benzynowym waży mniej, a to wpływa negatywnie na prowadzenie się auta w zakrętach. Nie są to jednak bardzo zauważalne różnice.

Kolejna istotna zaleta jednostki benzynowej to znacznie szybsze osiąganie właściwej temperatury silnika. Jest to szczególnie ważne zimą, kiedy w autach z motorami wysokoprężnymi, nawet po przejechaniu 15-20 km, jednostka nadal nie jest odpowiednio rozgrzana.

Co wybrać?

Silniki wysokoprężne zużywają mniej paliwa. Dzięki temu są też wygodniejsze dla osób pokonujących większe dystansy, bo nie muszą one zbyt często tankować. Niestety ze względu na fakt, że wydzielają bardziej toksyczne spaliny od silników benzynowych, wymagają specjalnych rozwiązań oczyszczających, które bywają awaryjne. Poza tym coraz więcej producentów decyduje się na wycofanie ich z oferty. Taką decyzję podjęły już między innymi takie marki jak Volvo czy Porsche.

Z kolei jednostki benzynowe mogą pochwalić się lepszą elastycznością przy wyższych obrotach. Wydzielają mniej toksyczne spaliny, dzięki czemu mają mniej filtrów i innych technologii oczyszczających. Co za tym idzie, są bardziej niezawodne.

Którą jednostkę wybrać? Jeśli pokonuje się długie trasy warto zainteresować się silnikiem Diesla. Decydując się na auto z motorem wysokoprężnym w najmie nie trzeba się obawiać awarii, bo ewentualne wymiany są wliczone w miesięczną ratę. Samochód z jednostką benzynową polecamy przede wszystkim kierowcom użytkującym auta głównie w ruchu miejskim lub tym, którzy po prostu nie są przekonani do charakterystyki pracy silnika Diesla.

Jakie są różnicę cenowe między takim samym autem w wersji z jednostką benzynową a dieslem. 3-letnia eksploatacja Volkswagena Passata 1.4 TSI (150 KM) Comfortline zakupionego w kredycie będzie kosztowała 88 821,24 zł, a za najem w Carsmile w takim samym okresie klient zapłaci zaledwie 55 749,80 zł. W przypadku tego samego modelu, ale z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI (150 KM) 3-letnie użytkowanie auta w kredycie wyniesie 83 902,21 zł. Za najem w takim samym okresie trzeba będzie zapłacić 72 232,52 zł.

Jak widać najtańsza opcja to najem auta z silnikiem benzynowym. Na drugim miejscu jest najem samochodu z dieslem. Co ciekawe, w przypadku kredytu sytuacja wygląda odwrotnie, tańszy jest wariant wysokoprężny. 3-letnia eksploatacja samochodu z jednostką benzynową kupionego na kredyt to wydatek rzędu 83 902,21 zł, w przypadku diesla koszty użytkowania auta w tym okresie wynoszą 88 821,24 zł.