Nasz doradca porówna dla Ciebie wybrane samochody
Możemy porównać dla Ciebie jednocześnie maksymalnie 3 oferty, przejdź do porównania.
Dodaj przynajmniej 2 oferty, które mamy dla Ciebie porównać.
Wpis
Hatchback czy sedan? Która wersja będzie lepszym wyborem?
15
wrz 2023

Nie da się ukryć, że kupujący często wahają się między tymi dwoma wersjami nadwoziowymi, bo choć dość w wielu aspektach się one od siebie różnią, to jednak wykazują też nieco podobieństw. Sprawdzamy, która z wersji ma więcej atutów i która okaże się bardziej uniwersalna

Hatchback czy sedan – oto jest pytanie! I choć wielu kupujących chętniej stawia dziś na SUV-y i crossovery, to jednak obie wspomniane wersje nadwoziowe w kilku kluczowych segmentach rynku wciąż trzymają się mocno. I tak, wśród aut miejskich – mimo naporu crossoverów – dość popularnym wyborem nadal jest właśnie hatchback, choć i kilka sedanów też się jeszcze w tym segmencie znajdzie. Podobnie jest wśród kompaktów (choć tu od sedana ciut łatwiej), natomiast od segmentu D wzwyż (który, nota bene, też już powoli odchodzi do lamusa...) główną alternatywę dla dużych SUV-ów stanowią już w zasadzie wyłącznie sedany (nazywane w tym wypadku cześciej „limuzynami”). A to z tego względu, że nikt dużych hatchbacków dziś już w zasadzie nie robi, choć i takie próby się na przestrzeni dziejów zdarzały.

Sedan vs hatchback – czym to się różni?

 

No dobrze, ale załóżmy, że wybieramy coś z segmentu, w którym klasyczne hatchbacki i sedany nadal trzymają się mocno – na którą wersję lepiej postawić? Zacznijmy od definicji, bo ona może pomóc już na wstępie rozwiać nieco wątpliwości. Otóż hatchback to auto jedno- lub (zazwyczaj) dwubryłowe, w którym klapa bagażnika zintegrowana jest z tylną szybą i zazwyczaj unosi się do góry. Ważne: w przypadku hatchbacków zazwyczaj mówimy o nieparzystej liczbie drzwi, ponieważ w Europie przyjęło się tylną klapę traktować jako dodatkowe „wejście” – stąd rozróżniamy hatchbacki trzy- i pięciodrzwiowe, z czego te pierwsze dziś jako nowe występują już relatywnie rzadko.

https://carsmile.pl/oferta/toyota/corolla/hatchback-leasing-wynajem-dlugoterminowy

Sedan z kolei to klasyczne nadwozie trójbryłowe, przeważnie czterodrzwiowe, z wyraźnie odcinającą się przestrzenią bagażową. Sedan uchodzi – zwłaszcza wśród konserwatywnych kupujących – za odmianę bardziej elegancką i ponadczasową. Niektórzy też przypisują mu więcej prestiżu, którym z kolei hatchbacki zazwyczaj pochwalić się nie mogą.

Uwaga: wciąż dość popularne są liftbacki, czyli samochody stojące gdzieś w pół drogi między sedanem a hatchbackiem. Mamy tu bowiem typową dla sedana trójbryłową sylwetkę, ale też i charakterystyczną bardziej dla hatchbacka tylną klapę unoszoną do góry wraz z szybą. To dobry wybór dla tych, dla których sedan jest za mało praktyczny (patrz niżej), a jednak nie mogą się rozstać z bardziej „elegancką” trójbryłową sylwetką.

Hatchback – zwłaszcza ten pięciodrzwiowy – ma nad sedanem pewną przewagę w niektórych kwestiach praktycznych i funkcjonalnych. Po pierwsze, mamy tu przeważnie lepszy dostęp do bagażnika (większy otwór załadunkowy). Po drugie, po złożeniu tylnych oparć zyskujemy często przestrzeń tak dużą, o jakiej sedan o porównywalnej długości może jedynie pomarzyć – a to dlatego, że hatchbacka, przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa, możemy wyładować „po dach” w zasadzie na całej długości przestrzeni bagażowej.

Sedan vs hatchback – bagażniki bagażnikowi nie równy!

 

Nie da się natomiast ukryć, że wyjściowo sedan może większy bagażnik niż hatchback z tego samego segmentu. Jeśli więc komuś nie zależy na maksymalnym powiększaniu przestrzeni bagażowej, a potrzebuje od czasu do czasu przewieźć coś większego, ten – paradoksalnie – może być bardziej zadowolony z zakupu sedana.

https://carsmile.pl/oferta/toyota/camry/sedan-leasing-wynajem-dlugoterminowy

Zwolennicy sedanów (limuzyn) lubią też niekiedy podnosić kwestię komfortu podróżowania, choć prawda jest taka, że jeśli weźmiemy pod uwagę hatchbacka i sedana o zbliżonym rozstawie osi, to przeważnie wielkich różnic w tym aspekcie nie zauważymy. Co innego, jeśli w szranki stanąłby sedan/limuzyna z bardzo długim rozstawem osi, zapewniający nie tylko lepszy poziom pokonywania nierówności, ale przede wszystkim – dużo więcej miejsca w drugim rzędzie siedzeń. Tyle że zazwyczaj kupujący między takimi wersjami jednak nie wybierają, bo zestawiają ze sobą różne wersje nadwoziowe, ale przeważnie w ramach jednego segmentu.

Chcesz poznać naszą aktualną ofertę nowych samochodów?
Dziękujemy za zostawienie swoich danych. Skontaktujemy się z Tobą bezzwłocznie
Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i pomoże wybrać Ci najlepszy samochód według Twoich potrzeb.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.