W centrum zainteresowanie inwestorów na warszawskiej giełdzie jest dziś spółka Prime Car Management, specjalizująca się w usługach flotowych, wynajmie długoterminowym samochodów oraz leasingu pojazdów. Dzieje się to za sprawą rywalizacji już trzech dużych inwestorów o przejęcie kontroli nad PCM.

Zdaniem Łukasza Domańskiego, prezesa Carsmile, nie chodzi tu wyłącznie o przejęcie kontroli nad spółką. - To również, a może przed wszystkim, walka o możliwość zaistnienia na dynamicznie rozwijającym się rynku, który docelowo zmieni sposób funkcjonowania branży motoryzacyjnej w naszym kraju – ocenia szef Carsmile.

Do Hitachi Capital Polska oraz PKO Leasing, już wcześniej rywalizujących o PCM, dołączył wczoraj fundusz Pollen Street Capital, ogłaszając wezwanie na 100% akcji PCM po 20 zł za walor. W odpowiedzi na tę ofertę, Hitachi Capital Polska podwyższył dziś cenę w wezwaniu na 100% akcji do 22,5 zł za walor z wcześniej proponowanych 18,05 zł. W pierwotnej wersji Hitachi oferowało 12,09 zł za jedną akcję. Trzeci z rywalizujących o PCM podmiotów, PKO Leasing, ogłosił wezwanie po 11,38 zł. Zapisy w wezwaniu ogłoszonym przez Hitachi Capital można składać do jutra.

Kurs PCM zwyżkuje dziś o 6% przy obrotach sięgających 5 mln zł. Od początku roku wartość spółki zwiększyła się już o 67%. Spółka, funkcjonująca na rynku pod marką Masterlease, specjalizuje się w usługach flotowych, wynajmie długoterminowym, leasingu oraz sprzedaży aut pokontraktowych. Fakt zainteresowania tym podmiotem trzech dużych inwestorów, w tym dwóch o międzynarodowym zasięgu, świadczy o potencjale rynku tego typu usług w Polsce. Potwierdzają to dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, z których wynika, że już co piąte nowe auto firmowe, które nie zostało kupione za gotówkę, jest użytkowane w formie wynajmu. Ta forma zakupu auta zyskuje popularność z bardzo szybkim tempie. W 2018 r. firmy zajmujące się wynajmem długoterminowym zamówiły dla swoich klientów o ponad 23% więcej samochodów niż rok wcześniej. W szybkim tempie wciąż rozwija się tez leasing, będący obecnie dominująca forma finansowania zakupu nowych aut.

Rewolucja na rynku motoryzacyjnym, której jesteśmy świadkami, to z jednej strony stopniowe zastępowanie własności samochodów przez model abonamentowy, z drugiej rosnąca popularność usług flotowych, dostępnych już nie tylko dla korporacji, ale też małych firm, czy wreszcie przenoszenie drogiego i nieefektywnego modelu dystrybucji pojazdów w salonach samochodowych do internetu i zastępowanie go procesem elektronicznym, wzbogaconym o zaawansowane narzędzia analityczne – podsumowuje szef Carsmile.

zespół analiz Carsmile