Osoba fizyczna
Na firmę
Nasz doradca porówna dla Ciebie wybrane samochody
Możemy porównać dla Ciebie jednocześnie maksymalnie 3 oferty, przejdź do porównania.
Dodaj przynajmniej 2 oferty, które mamy dla Ciebie porównać.
Wpis
Używane samochody SUV – największe problemy
28
mar 2024

SUV-y na z przytupem zdobyły europejski rynek. Podobają nam się, bo są wyższe od innych samochodu, łatwiej się do nich wsiada, lepiej z nich widać i nie trzeba aż tak bać się krawężników (i polnych dróg). Niestety SUV-y to nie tylko same plusy, bo ich obsługa i serwis często są droższe niż konwencjonalnych samochodów.

SUV czyli podwyższony samochód ma oczywiście niejedno imię, ale my postanowiliśmy przyjrzeć się najpopularniejszemu segmentowi tych samochodów w Polsce, czyli kompaktowym SUV-om, bo to one są w tej chwili na fali wznoszącej w kraju. Podobnie rzecz ma się z dużą liczbą tego typu aut wystawionych na sprzedaż w ogłoszeniach. Na co uważać, aby nie nadziać się na minę i z czego zdawać sobie sprawę kupując używanego SUV-a.

https://carsmile.pl/oferta/bmw/x5/suv-leasing-wynajem-dlugoterminowy

Sprzedawcy SUV-ów, czy sprzedawcy marzeń?

Na pewno macie w głowie wyobrażenie swojego ulubionego używanego auta typu SUV. Jest spora szansa, że jest to jeden z popularnych modeli, z oszczędnym silnikiem, dobrym wyposażenie, a do tego w miarę świeży. Jeszcze lepiej, gdy ma np. napęd na obie osie, a jego system multimedialny bez problemu łączy się ze smartfonem. Mamy złą wiadomość to ostatnie mimo wszystko nie powinno być ważne, gdy stajecie przed koniecznością wyboru auta używanego, podobnie zresztą jak jego kolor. Przede wszystkim bowiem powinniście kupić samochód w dobrym stanie, z niedużym przebiegiem, bez historii wypadkowej a do tego należycie serwisowany.

To wszystko oczywiście wiedzą nieuczciwi handlarze samochodów, którzy na swoim biznesie muszą zarobić. Jasne, że rynek to też świeże auta od pierwszych właścicieli, ale niestety także auta oszukane. SUV-y w dużej mierze to auta nowsze, bo moda na nie to melodia ostatnich lat, co oznacza, że nie są to już auta o prostej budowie. Jasne, że są pod tym względem SUV-y mniej lub bardziej skomplikowane, ale generalnie niemal wszystkie mają sporo elektroniki. Im nowsze, tym niestety większa szansa, na awarie, ale wyobraźcie sobie zaawansowane auto, naprawione byle jak. A tak niestety część handlarzy robi, aby móc zarobić – czyli kupuje auta po szkodach i tanio je naprawia w Polsce.

https://carsmile.pl/oferta/mercedes-benz/gla/crossover-leasing-wynajem-dlugoterminowy

Dobra wiadomość – coraz więcej śladów

Na szczęście rozwój elektroniki, sprawia, że także kupujący mają coraz więcej narzędzi, aby np. sprawdzić historię ubezpieczeniową danego auta, czy też zweryfikować jego przebieg. Jasne, wciąż zdarzają się rynku, na których do rygorów serwisowych, czy też adnotacji z nich podchodzi się na luzie, ale jest ich coraz mniej. Czasem warto wydać nawet kilka lub kilkaset złotych, aby kupić raport historii danego pojazdu (np. amerykański Carfax, ale w Europie działa coraz więcej firm, które też to oferują).

Nie jest to gwarancja sukcesu, ale przynajmniej minimalizujemy ryzyko. Z każdym autem (a zwłaszcza z skomplikowanym SUV-em) warto też pojechać do mechanika i to niekoniecznie autoryzowanego. W większych miastach da się znaleźć praktycznie wszystkich specjalistów od konkretnych marek a czasem modeli. To oni bowiem potrafią nie tylko ocenić co należy w aucie wymienić, ale posiadają też wiedzę o realnych kosztach części oraz napraw (poza ASO, które oczywiście jest droższe).

Dobry używany SUV to też wydatki

Kupując używanego SUV-a, nawet gdy będzie on w super stanie i nie narazi Was na większe wydatki z powodu napraw, jest nieco droższy w utrzymaniu od klasycznych niepodwyższonych pojazdów. Wynika to przede wszystkim z jego budowy – już samo podniesienie auta sprawia, że ma ono większe opory aerodynamiczne. Do tego SUV-y to zwykle większe koła, czyli droższe opony, do tego jeśli zdecydujecie się na auto z napędem na obie osie, to wszystkie opony powinny być takie same (czyli wymieniać trzeba na ten sam model, a jeszcze lepiej zawsze komplet).

https://carsmile.pl/oferta/cupra/formentor/suv-leasing-wynajem-dlugoterminowy

SUV-y to także większa masa – zwykle nawet o kilkaset kilogramów, co przekłada się na szybsze zużycie hamulców, zawieszenia ale także większe obciążenie układu napędowego, czyli silnika, skrzyni biegów oraz przeniesienia napędu. Do tego warto mieć świadomość, że te elementy są często droższe niż w klasycznych samochodach, właśnie dlatego, że projektuje się je, aby sprostały większej masie.

Używane SUV-y podsumowanie

Zakup używanego auta typu SUV nie jest prosty, bo na rynku sporo jest oszukanych pojazdów, które mogą przysporzyć Wam sporych wydatków. Do tego już sama budowa aut podwyższonych oraz ich większa masa, sprawiają, że są to samochody zwyczajnie droższe w utrzymaniu.              

Fot. @senivpetro na Freepik
@artursafronovvvv na Freepik
Producenci

Chcesz poznać naszą aktualną ofertę nowych samochodów?
Dziękujemy za zostawienie swoich danych. Skontaktujemy się z Tobą bezzwłocznie
Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i pomoże wybrać Ci najlepszy samochód według Twoich potrzeb.