Historia modeli

Używane Audi A4 B7

Audi A4 B7 zadebiutowało na rynku 2004 roku. Samochód jest tak naprawdę kontynuacją swojego poprzednika – modelu A4 B6, od którego różni się przede wszystkim przemodelowanym przodem (inny zderzak, reflektory, większa atrapa chłodnicy) i zmodernizowanym tyłem (zmieniony zderzak, nowe podłużne lampy) oraz kilkoma szczegółami we wnętrzu. Pewne różnice są również w ofercie silnikowej. Auto było dostępne w trzech wersjach nadwozia jako sedan, kombi (Avant) oraz kabriolet. A4 B7 zostało wycofane z produkcji w 2007 roku.

Nowe Audi A4 B9

Najnowsza generacja Audi A4 B9 pojawiła się na rynku w 2015 roku, debiutując na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie na Menem. W ofercie dostępne są dwie wersje nadwozia – sedan oraz kombi (Avant). Kabriolet sprzedawany jest obecnie jako model A5. W czerwcu 2018 roku Audi A4 B9 przeszło modernizację. Główne zmiany to przestylizowane wloty powietrza, przemodelowane zderzaki a także agresywniej wyglądający dyfuzor. Ponadto na liście opcji pojawiły się nowe wzory felg. A4 B9 po modernizacji będzie dostępne w Polsce jeszcze w trzecim kwartale 2018 roku, tak przynajmniej zapewnia producent.

Silniki

Jednym z najczęściej wybieranych silników w używanym Audi A4 B7 jest wysokoprężna jednostka 2.0 TDI o mocy 140 KM. Samochód z takim motorem osiąga 100 km/h w 9,7 s. Średnie spalanie tej jednostki to 6,1 l/100 km. Nowoczesnym odpowiednikiem silnika wysokoprężnego z A4 B7 jest 2-litrowy motor o mocy 150 KM. W przypadku A4 B9 pierwsza ,,setka’’ pojawia się na prędkościomierzu już po 8,9 s, czyli o 0,8 s szybciej niż w A4 B7. Średnie zużycie paliwa wynosi w tym przypadku 4,2 l/100 km, czyli o prawie 2 l/100 km mniej niż w starszej generacji auta. Nowa silnik jest więc oszczędniejszy i zapewnia lepsze przyspieszenie.

Wyposażenie

Jednym z najbardziej przełomowych gadżetów w Audi A4 B9 jest wirtualny kokpit, dzięki któremu mamy dostęp do wszystkich opcji systemu inforozrywki oraz ustawień samochodu na wyświetlaczu, znajdującym się tam, gdzie w starszych modelach były tradycyjne zegary. Jest tutaj również możliwość połączenia systemu inforozrywki z Internetem w technologii LTE.

W A4 B7 mamy do dyspozycji tylko mały wyświetlaczem z komputerem pokładowym między zegarami oraz system inforozrywki obsługiwany z ekranu umieszczonego na konsoli centralnej. Jego usytuowanie zmusza kierowcę do spuszczania wzroku z drogi. Nie jest to dobrze przemyślane rozwiązanie. W A4 B9 wyświetlacze znajdują w górnej części deski rozdzielczej, czyli w bardziej intuicyjnych i lepiej widocznych miejscach.

Standardowo Audi A4 B9 jest wyposażone w reflektory bi-ksenonowe z LED-ami do jazdy dziennej. Za dodatkową opłatą można jednak wyposażyć samochód w reflektory wykonane w technologii fullLED. W ofercie jest też wariant LED Matrix-Beam – reflektory automatycznie doświetlające zakręty oraz samoistnie włączające światła drogowe. W model A4 B7 w standardzie były dostępne tylko reflektory z tradycyjnymi żarówkami, a opcjonalnie można było doposażyć auto w lampy bi-ksenonowe. Nie oferowano jeszcze wtedy opcji oświetlenia LED-owego.

Nowe Audi A4 może być wyposażone w adaptacyjny tempomat, który sam utrzymuje auto na pasie ruchu przy prędkościach autostradowych. W A4 B7 dostępny jest tylko zwyczajny tempomat bez dodatkowych opcji.

Audi A4 B9 może też być wyposażone w 3-strefową klimatyzację automatyczną, a także w fotele z funkcją podgrzewania oraz masażu. W starszej generacji mamy do dyspozycji wyłącznie klimatyzację 2-strefową, a siedzenia mogą być tylko podgrzewane.

Koszty eksploatacji

Używane Audi A4 B7

Według niemieckich niezależnych instytutów motoryzacyjnych w 34,7% egzemplarzy Audi A4 B7 stwierdzono awarie instalacji elektrycznej i oświetlenia. Nie są to usterki poważne, jedna z nich to wypalanie się pikseli w wyświetlaczu komputera pokładowego na zegarach. Koszt ich naprawy zwykle zamyka się w kwocie 300 zł.

W 22,6% sztuk starszej generacji A4 odnotowane usterki układy hamulcowego. Uszkodzeniu ulegają głównie przewody hamulcowe. Sztywne z czasem rdzewieją, a miękkie parcieją i pękają. Wymiana kompletu przewodów z odpowietrzeniem układu i nowym płynem hamulcowym dobrej jakości to wydatek rzędu 1000 zł. Trzeba doliczyć też wymianę tarcz (700 zł - dwa komplety) i klocków hamulcowych (400 zł - na obydwie osie przednią i tylną). Za wymianę wszystkich tych elementów przyjmujemy kwotę 200 zł.

Z kolei w 20% aut wyszły na jaw problemy z układem kierowniczym i elementami podwozia. Koszt regeneracji przekładni kierowniczej, w której z czasem pojawiają się luzy to około 1000 zł. Dość często uszkodzeniu ulegają również wahacze przedniej osi, a jest ich aż 8. Łączna wartość całego takiego zestawu wahaczy renomowanego producenta zamienników razem z łącznikami stabilizatora i końcówkami drążków kierowniczych to wydatek rzędu 1800 zł (w tym 1500 zł kosztują części i 300 zł ich wymiana).

W 19,8% egzemplarzy stwierdzono usterki silnika i jego podzespołów. Regeneracja turbosprężarki to w tym przypadku wydatek rzędu 1600 zł, z czego 1300 zł będą kosztowały części, a kolejne 300 zł demontaż i ponowny montaż podzespołu. W starszej jednostce 2.0 TDI często też szwankują pompowtryskiwacze. Koszt regeneracji jednej sztuki w fachowym warsztacie to 600 zł. Jako, że jest ich 4, to łączna kwota za cały zestaw wyniesie 2400 zł, licząc koszty robocizny i części.

Do wydatków na niespodziewane awarie doliczyliśmy jeszcze koszty eksploatacyjne, które trzeba ponieść w każdym aucie. Za pojedynczą wymianę filtrów i olejów zapłacimy 500 zł. W ciągu 3 lat powinniśmy taki serwis wykonywać raz do roku.

W przypadku zakupu auta używanego zwykle trzeba wymienić dwa komplety opon. Za letnie ogumienie średniej klasy trzeba zapłacić 888 zł, a na zimowe trzeba będzie przeznaczyć 1036 zł. Koszt jeden sezonowej wymiany to 80 zł. Tyle samo zapłacimy za przechowywanie opon w jednym sezonie. Jako że w ciągu 3 lat eksploatacji jest 6 sezonów, musimy dodać do siebie te dwie wartości i pomnożyć przez 6, co daje nam kwotę 960 zł.

3-letni koszt ubezpieczenia to 3000 zł. Do tego należy jeszcze doliczyć koszty finansowania. Przy założeniu, że samochód będzie kupowany na kredyt, wzięty na okres 3 lat, dla którego RRSO to 12%, a miesięczna rata wynosi 837 zł, łączny koszt finansowania wyniesie 6132 zł. Nie można również pominąć utraty wartości na poziomie 5760 zł. Do tego należy jeszcze doliczyć podatek od czynności cywilno-prawnych o wysokości 2% wartości auta. Przy uwzględnieniu odsprzedaży samochodu po 3-letnim użytkowaniu, jego łączny koszt eksploatacji będzie wynosił 29 336 zł.

Nowe Audi A4 B9

Decydując się na zakup nowego auta na kredyt, 3-letnie użytkowanie będzie kosztowało 100 911,52 zł. Z czego wynikają takie koszty? Przede wszystkim z faktu, że bierzemy na siebie utratę wartości na poziomie 41 283 zł. Do tego należy doliczyć jeszcze koszt finansowania. Przy założeniu, że samochód będzie kupowany na kredyt, wzięty na okres 3 lat, dla którego RRSO to 8,99%, a miesięczna rata to 5341,57 zł. Pełny koszt finansowania będzie wynosił 32 296,52 zł. Za ubezpieczenie auta przez ten okres zapłacimy 12 960 zł.

Nie można pominąć też kosztów dodatkowego kompletu opon, producenci zwykle oferują tylko jeden komplet w cenie. Za 4 opony średniej klasy do Audi A4 B9 zapłacimy 1172 zł. Koszt jeden sezonowej wymiany to 80 zł, tyle samo zapłacimy za przechowywanie opon w jednym sezonie. Jako że w ciągu 3 lat eksploatacji mamy 6 sezonów, musimy dodać do siebie te dwie wartość i pomnożyć przez 6, co daje nam kwotę 960 zł.

Kupując auto w salonie trzeba też wziąć pod uwagę koszty serwisowania. Za trzy przeglądy z wymianami filtrów i oleju w ASO w okresie 3 lata zapłacimy łącznie 7200 zł. Do tego należy jeszcze doliczyć koszty wymiany przednich i tylnych klocków z tarczami hamulcowymi. Pojedyncza tarcza kosztuje 700 zł (mamy ich 4), komplet klocków na jedną oś 590 zł, a wymiana tych elementów na obu osiach to wydatek rzędu 880 zł. 3-letni koszt eksploatacji samochodu kupionego w salonie na kredyt to 100 911,52 zł.

Aby wyliczyć łączny koszt najmu długoterminowego nowego Audi A4 B9 w Carsmile, trzeba zsumować ze sobą kilka istotnych wydatków szczątkowych. Po pierwsze, wkład własny na poziomie 10% (16 000 zł). Po drugie, miesięczną ratę 1037,05 zł pomnożoną przez 36 miesięcy, a także opłatę kilometrowa na poziomie 0,51 gr (zakładając roczny przebieg rzędu 12 000 km). Biorąc pod uwagę te wszystkie liczby, łączny koszt utrzymania auta w okresie 3 lat wyniesie 71 693,80 zł. Najem wychodzi więc o 29 217,72 zł taniej od zakupu nowego auta na kredyt. Ponadto, w cenę rat jest wliczony serwis – wymiany eksploatacyjne i naprawy usterek, dwa komplety opon, a także ubezpieczenie przez cały okres trwania umowy z pełnym pakietem OC, AC, NNW i Assistance, a nawet auto zastępcze na czas wykonywania napraw i usuwania szkód komunikacyjnych.

Podsumowanie

Decydując się na używane Audi A4 B7, mamy co prawda samochód na własność, ale musimy tracić czas i pieniądze na jego ubezpieczenie, opony, serwisy eksploatacyjne, a także naprawy zużytych podzespołów, których awarii nie jesteśmy w stanie w żadne sposób przewidzieć. A te na pewno będą pojawiały się w kilkunastoletnim aucie. Według naszych wyliczeń 36-miesięczny koszt eksploatacji używanego A4 B7 to 29 336 zł. Przy założeniu, że auta sprzedamy i odzyskamy część pieniędzy. Porównując najem nowe wozu do zakupu samochodu używanego, korzyścią jest też sam fakt posiadania nowego modelu, który jest dynamiczniejszy od starszego odpowiednika, zużywa mniej paliwa, zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa, ma bogatsze wyposażenie. Ponadto gwarantuje większy prestiż.

Decydując się na najem Audi A4 B9 w Carsmile, 3-letni koszt eksploatacji tego modelu wyniesie 71 693,80 zł. W przypadku zakupu tego samego auta na kredyt w salonie koszty, jakie poniesiemy przez okres 36 miesięcy, to aż 100 911,52 zł. Wybierając samochód w Carsmile, oszczędzamy więc aż 29 217,72 zł. Poza tym decydując się na najem, w ratę wliczone są ubezpieczenie, dwa komplety opon wraz z sezonowymi wymianami i przechowywaniem, a także serwis. Obejmuje on między innymi wymiany elementów eksploatacyjnych takich jak: olej, filtry, klocki i tarcze hamulcowe, a nawet żarówki oraz pióra wycieraczek. Oprócz tego serwis zawiera również wymiany poważniejszych części takich jak: skrzynia biegów, elementy układu wtryskowego czy turbosprężarkę. W dodatku firma Carsmile na czas naprawy dostarcza klientowi auto zastępcze. Mamy też w pełni przewidywalne koszty eksploatacji – miesięczna rata i opłata kilometrowa nie zmieniają się do końca umowy.