>Oblicz na jaką ratę Cię stać!<

Rodzaje motocykli – Sportowy, adventure, a może naked?

Podobnie jak w przypadku samochodów, także motocykle dzielą się na różne klasy i rodzaje, a każdy z nich ma inne przeznaczenie i oferuje inne wrażenia z jazdy. Wybór zwykle zależy od osobistych preferencji, podyktowanych własnym gustem lub potrzebami.

Choć wydaje się, że świat jednośladów jest zgoła odmienny od samochodów, okazuje się, że obie działki motoryzacji mają sporo wspólnego. Zwłaszcza jeśli chodzi o podział na rodzaje, czy też klasy motocykli. Podobnie jak wśród samochodów, również wśród motocykli znajdziemy maszyny bardziej sportowe, uniwersalne czy terenowe, a nawet crossovery – to oczywiste. Podobnie jak w przypadku samochodów również wybór właściwego motocykla, to często sztuka kompromisu. Jak więc wygląda podział świata motocykli na klasy i do czego tak naprawdę służą poszczególne rodzaje motocykli? Z czym wiąże się wybór danego rodzaju motocykla?

 

Skutery i maksi-skutery.

Zaczniemy od najprostszego. Skutery i ich większe odmiany (o większej pojemności, gabarytach i lepszych osiągach) – maksi-skutery to gatunek służący przede wszystkim do poruszania się po zatłoczonych miejskich arteriach. Nisko osadzony środek ciężkości i mniejsze koła pozwalają łatwo manewrować w korkach, pozycja na siedzeniu jest wygodna i wyprostowana, z dobrym oglądem sytuacji na drodze, a niski przekrok (przestrzeń na nogi) pozwala zająć wygodną pozycję, niemal jak na krześle. Zwykle skutery dysponują też sporą przestrzenią bagażową w schowku pod siedzeniem, która pozwala zmieścić codzienne zakupy, laptopa czy na przykład kask, rękawice i ciuchy motocyklowe po zaparkowaniu pod biurem. Coraz większą popularnością w naszym kraju, wzorem Francji czy Włoch cieszą się maksi-skutery takie jak Honda Forza 750 czy Yamaha X-Max 300, dysponujące świetnymi osiągami, oraz oferujące komfort i wyposażenie na wysokim poziomie. Tego typu maszyny są coraz nowocześniejsze, dając możliwość połączenia ze smartfonem za pomocą multimediów i systemów komunikacji. To bardzo dobra alternatywa dla kierowców chcących uniknąć stania w korkach, tym bardziej że maszyny takie jak Yamaha N-Max 125, czy też Honda Forza 125  nie wymagają posiadania uprawnień kategorii A. Tak, do prowadzenia maszyn klasy 125 wystarczy samochodowe prawo jazdy, czyli kategoria B.

Motocykle sportowe

Maszyny sportowe to propozycja dla tych, którzy lubią dynamicznie jeździć i nie bez znaczenia jest dla nich sportowy wygląd motocykla, obiecujący równie sportowe osiągi. Zwykle obudowane w pakiet owiewek, z mocnymi silnikami i dynamiczną sylwetką. Przykładem takiej maszyny może być np. Honda CBR 650 R – agresywna sylwetka łączy się tu z dynamicznym, czterocylindrowym silnikiem rzędowym o pojemności 650 cm3. Tego typu motocykle nadają się do jazdy na torze wyścigowym, a także do dynamicznego śmigania po pełnych zakrętów, górskich drogach. Dzięki smukłej sylwetce będą się też dobrze spisywać w mieście. Motocykle sportowe wymagają jednak zaakceptowania i przyzwyczajenia do sztywnej, twardej pracy zawieszeń oraz aktywnej, a wręcz agresywnej pozycji za kierownicą – sylwetka pochylona nad zbiornikiem paliwa, obciążone nadgarstki, mocno ugięte w kolanach nogi za sprawą wysoko zamocowanych podnóżków. Komfort jazdy to w przypadku motocykli sportowych zwykle pojęcie obce, ale jazda „ścigaczem” wymaga poświęceń i kompromisów.

Nakedy

Motocykle bez owiewek to najpopularniejsza grupa maszyn nie tylko w Polsce, ale też w Europie. Wiąże się to z ich uniwersalnym charakterem, bowiem tego typu maszyny właściwie spisują się doskonale niemal w każdych warunkach. Ich silniki zwykle oferują dobre osiągi, pozycja na siedzeniu nie jest tak wymagająca jak w przypadku maszyn sportowych, a komfort jazdy jest na zadowalającym poziomie. Szeroka kierownica ułatwia prowadzenie, podnóżki są na rozsądnej wysokości, masa motocykli nie onieśmiela, a charakterystyka pracy silnika oferuje użyteczność w każdych warunkach – czy to w korku, w trasie, czy też podczas radosnej jazdy po serpentynach. Nakedy są przyjazne, łatwe w obsłudze i uniwersalne, a przy tym ekonomiczne i ekscytujące tak jak Suzuki GSX-S 1000, lub Honda CB 1000 R.

W kategorii nakedów można też dodatkowo wyróżnić maszyny typu retro, które udanie nawiązują do klasycznych motocykli danych producentów. Jeśli chodzi o wygląd, dominują tu barokowe linie i akcenty nawiązujące do klasycznych, kultowych modeli takie jak okrągłe lampy, zbiorniki w kształcie łezki, pikowane siedzenia czy koła ze szprychami. Ta charakterystyczna stylistyka w połączeniu ze współczesnymi podzespołami, dynamicznymi osiągami, wspomagającą bezpieczeństwo elektroniką oraz świetnymi hamulcami to klasa motocykli, która zdobywa coraz większą popularność. Maszyny retro to po prostu klasyczne nakedy dla tych, do których nie przemawia nowoczesny styl i ostre linie. Przykładem takiej maszyny może być choćby BMW R nineT Scrambler lub Suzuki Katana, nawiązująca zarówno nazwą, jak i wyglądem do legendarnego motocykla marki Suzuki z lat 80.

Choppery i cruisery

Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć czym jest Harley-Davidson. Ta nazwa jest właściwie synonimem motocykli typu cruiser lub chopper, tak jak buty sportowe nazywane są nazwą marki, która jako pierwsza wprowadziła je na rynek. Choppery i Cruisery to motocykle dla osób, które cenią sobie zrelaksowany styl, basowy pomruk silników V2, klasyczne linie i jazdę w niespiesznym tempie oraz odprężonej pozycji na wygodnym siedzeniu. Niski środek ciężkości, poprowadzone nisko nad ziemią wygodne siodło, nogi i ręce wyciągnięte daleko do przodu i jazda w stronę zachodzącego słońca w rytmie basowo dudniącego silnika. Nieprzefiltrowana przyjemność z jazdy i najprawdziwsze motocyklowe doznania. Chopery i cruisery takie jak Harley Davidson Softail Standard przez wielu uważane są za kwintesencję motocyklizmu. A legendę dostajesz w gratisie.

Motocykle turystyczne

Kategoria motocykli turystycznych to właściwie ogromny worek, do którego można wrzucić w zasadzie wszystkie możliwe motocykle, bowiem jeśli się uprzesz, każdy motocykl może nadawać się do turystyki. Prawdziwe turystyki to jednak maszyny oferujące przede wszystkim ogromny komfort podczas dalekich podróży, wygodne niczym ulubiony fotel siedzenie, odprężoną pozycję za kierownicą zapewniającą pełną kontrolę nad sytuacją, dobrą ochronę przed wiatrem oraz warunkami atmosferycznymi, a także przestrzeń bagażową w postaci kufrów lub sakw. Najlepszym i najbardziej kultowym przykładem najprawdziwszej maszyny turystycznej jest Honda Gold Wing. Legendarne „Złote Skrzydło” oferuje nie tylko komfort na wysokim poziomie oraz imponującą przestrzeń bagażową w postaci trzech ogromnych kufrów, ale też mnóstwo dodatkowego wyposażenia włącznie z radiem, nawigacją i systemem multimedialnym na pokładzie. Dynamiczny sześciocylindrowy silnik typu bokser o legendarnej trwałości zawiezie cię zawsze tam gdzie zechcesz, a olbrzymia owiewka oraz podgrzewane manetki oraz siedzenie zadbają o to, byś w cieple i ciszy dotarł na miejsce. Jazda taką maszyną to właściwie odpoczynek. Na rynku są też jednak bardziej uniwersalne maszyny klasy turystycznej oraz takie, które zapewniają niezapomniane wrażenia z jazdy za cenę niższego komfortu. Takie jest choćby BMW S 1000 XR, które dzięki potężnemu silnikowi klasy 1000 o mocy 160 KM gwarantuje sportowe osiągi podczas jazdy w odprężonej, ale zdecydowanie bardziej aktywnej pozycji za kierownicą niż w przypadku Gold Winga. Motocykle turystyczne to bardzo szerokie spektrum maszyn, których nie da się tak po prostu zaszufladkować. Cechami wspólnymi zawsze są jednak duży komfort, dobra ochrona przed warunkami atmosferycznymi oraz przestrzeń bagażowa.

Motocykle typu Adventure

Motocykle klasy Adventure to coś pomiędzy terenówkami a turystykami, czyli taki odpowiednik crossoverów w świecie motocykli. Świetnie radzą sobie podczas dalekich turystycznych wypraw i poradzą sobie nawet podczas jazdy po bezdrożach, dzięki wysokim zawieszeniom i specyficznej konstrukcji. Inna nazwa maszyn typu Adventure to turystyczne enduro, czyli motocykle, które zapewniają wygodę w podróży, ale pozwalają też zjechać z ubitych szlaków i wytrzymają trudy prawdziwej przygody. W trasie dzięki wygodnemu siedzeniu i odprężonej pozycji za kierownicą oraz dobrej ochronie przed wiatrem zapewnionej przez wysoką szybę pozwalają przebyć naprawdę długie dystanse. Dodatkowo zwykle dają możliwość zamontowania systemów bagażowych: kufrów, sakw czy też toreb pozwalających spakować się w podróż. Popularność motocykli typu Adventure stale rośnie, i choć protoplastami tej kategorii ponad 30 lat temu były Suzuki DR 800, czy też pierwsze Hondy Transalp lub Africa Twin, prawdziwe wrota do popularności odtworzył model BMW R 1200 GS. Dziś na rynku znajdziesz następców i kolejne generacje wspomnianych motocykli w postaci bardzo lubianej Hondy Africa Twin 1100, cenionego BMW R 1250 GS, czy Suzuki V-Stroma 1050, a także wiele innych podobnych modeli. Większość z nich cechuje przyjazny i uniwersalny charakter silnika, wysoki poziom komfortu zarówno zawieszeń, jak i siedzenia, długa lista bogatego wyposażenia (elektroniczne systemy wspomagające, oświetlenie LED, systemy bagażowe, kontrola trakcji, elektronicznie sterowane lub półaktywne zawieszenia, a nawet system doświetlania zakrętów), wysoka trwałość i przydatność na co dzień i podczas wyprawy. To prawdziwe crossovery wśród motocykli, nic więc dziwnego, że podobnie jak w branży samochodowej zyskują ogromną popularność.

 

Od przybytku głowa nie boli

To prawda, że w świecie motocykli panuje ogromna różnorodność i wybór wśród kategorii modeli jest właściwie nieograniczony. Co roku pojawiają się kolejne modele uzupełniające ofertę producentów, którzy dwoją się i troją, by sprostać wymaganiom użytkowników i zachęcić nowych do wyboru maszyn z własnej stajni. Podobnie jak wśród samochodów popularność zyskuje też dodatkowe wyposażenie, w które możesz uzbroić swój motocykl, by bardziej pasował do Twoich potrzeb. Na portalu carsmile.pl znajdziesz szeroką ofertę leasingową motocykli z każdej dostępnej kategorii.

Carsmile Blog
Skontaktuj się z nami
i wybierz nowy samochód!
Dziękujemy za zostawienie swoich danych. Skontaktujemy się z Tobą bezzwłocznie
lub podaj Podaj swoje dane, a poinformujemy Cię o szczegółach oferty samochodów w abonamencie i leasingu.
Wysyłając wypełniony formularz potwierdzasz zainteresowanie kontaktem w sprawie oferty produktowej ze strony Carsmile S.A.
Administratorem danych osobowych jest Carsmile S.A. z siedzibą w Warszawie (00-838) przy ul. Prosta 51 (dalej „Spółka”). Ze Spółką można skontaktować się także telefonicznie pod nr +48 22 113 43 43 W sprawach związanych z ochroną danych osobowych można skontaktować się: za pośrednictwem e-mail iod@carsmile.pl lub pisemnie pod podanym powyżej adresem Spółki, z dopiskiem „Dane osobowe”. Rozwiń
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.