Najem czy leasing? - Dowiedz się! LIVE dzisiaj o 16:00 - kliknij aby się zapisać!

Twój pierwszy motocykl. Jaki wybrać?

Wybór pierwszego motocykla to jedna z najtrudniejszych decyzji do podjęcia, trudniejsza nawet od wyboru pierwszego samochodu. Przy wyborze pierwszej maszyny w życiu ważny jest nie tylko wygląd, dlatego podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze pierwszego motocykla.

Kluczowe czynniki przy wyborze pierwszego motocykla

Kupno swojego pierwszego w życiu motocykla to niełatwa decyzja, która wymaga poważnego zastanowienia, oraz rozważenia wszystkich „za i przeciw” każdej interesującej nas maszyny. To nie decyzja, którą podejmuje się w moment, a raczej wypadkowa kilku istotnych czynników takich jak preferowana klasa motocykla, jego wygląd, osiągi, wady i zalety oraz oczywiście – cena. Wszystkie te czynniki powinny być dopasowane do własnych możliwości i umiejętności, więc przed zakupem musisz sobie przede wszystkim uczciwie odpowiedzieć na pytania, czego chcesz, czego potrzebujesz, czego możesz od siebie oczekiwać i na ile oceniasz swoje umiejętności. Dopiero wtedy możesz przejść do etapu poszukiwania maszyny dla siebie. Podobnie jak podczas poruszania się w mieście, tu też obowiązuje „zasada ograniczonego zaufania”, tzn: nie oceniaj swych umiejętności zbyt optymistycznie. Jesteś na początku „kariery motocyklisty”, więc twoje umiejętności nie są wysokie, nawet jeśli dobrze i pewnie czujesz się za kierownicą jednośladu. Twoje umiejętności będą rosły z każdy kolejnym przejechanym kilometrem, coraz łatwiej będzie ci podejmować szybkie i słuszne decyzje i wykonywać manewry, które przychodzą łatwiej wraz z doświadczeniem. Dlatego tak ważne jest, by wybrać odpowiedni motocykl na początek.

 

Nic wielkiego – wybierz maszynę lekką i łatwą w prowadzeniu

Pierwszy motocykl w życiu nie powinien być maszyną, która nas onieśmiela, zarówno pod względem osiągów (przyspieszenia, maksymalnej mocy i momentu obrotowego), jak i gabarytów. Zbyt duży i ciężki motocykl sprawi, że niedoświadczony motocyklista będzie miał problemy podczas manewrowania przy niewielkich prędkościach, lub podczas zatrzymywania się. Duża masa nie sprzyja też prowadzeniu w zakrętach i wymaga większej wprawy, dlatego twój pierwszy motocykl powinien być stosunkowo lekki, by łatwiej się nim manewrowało. Zapomnij więc o ciężkich turystykach pokroju Hondy Gold Wing, które wymagają większej wprawy i wyczucia podczas manewrowania. Skieruj swój wzrok raczej w kierunku maszyn lżejszych, bardziej uniwersalnych oraz przyjaznych – takich, które nie odstraszą cię i nie zbudują w tobie obawy o własne bezpieczeństwo, a będą stopniowo, z każdym pokonanym kilometrem budować zaufanie i pewność siebie. Kupno pierwszego motocykla to nie moment, który określi twoją dalszą ścieżkę motocyklisty, a raczej przygotuje cię do wyboru właściwego motocykla w przyszłości.

Sytuacja ma się podobnie w przypadku parametrów silnika. Twój pierwszy motocykl powinien być maszyną stosunkowo łagodną i łatwą do okiełznania. Nie myśl o superszybkich maszynach sportowych klasy 1000, które dysponują parametrami zarezerwowanymi dla bardziej doświadczonych motocyklistów, a tobie mogą przysporzyć kłopotów i zniechęcić cię do dalszej jazdy. W przypadku motocykli o sportowej charakterystyce dobrą propozycją mogłaby być Honda CBR 500 R lub nieco większa i mocniejsza Honda CBR 650 R. Jeśli wolisz motocykle w bardziej klasycznym wydaniu to twoje oczekiwania może spełnić Honda CB 650 R utrzymana w stylistyce neo-sports cafe. Wszystkie wspomniane motocykle łączą cechy wprost skrojone dla początkującego motocyklisty – stosunkowo niewielką masę, umiarkowane, ale zapewniające odpowiedni poziom emocji osiągi, wygodną pozycję za kierownicą zapewniającą pełną kontrolę nad motocyklem, oraz podstawowy pakiet asystentów elektronicznych, które wspierają bezpieczną i kontrolowaną jazdę.

Jeśli marzysz o maszynie turystycznej z lekkim zacięciem enduro, może zainteresować cię BMW F 850 GS, które łączy cechy prawdziwego podróżnika z cechami uniwersalnej maszyny na co dzień, która od czasu do czasu lubi zjechać z utartych szlaków. F 850 GS jest znacznie lżejszy i bardziej wyważony pod względem osiągów silnika, a poziom skomplikowania systemów elektronicznych nie jest tak wysoki, jak w przypadku większych R 1250 GS, czy KTM-ów 1290 Super Adventure.

 

Na miasto skuter

Jeżeli jednak chcesz używać jednośladu przede wszystkim do jazdy po mieście, szybkich dojazdów do biura, lub na uczelnię, a najistotniejsze dla ciebie są komfort użytkowania w mieście i praktyczne rozwiązania przydatne na co dzień to możesz rozejrzeć się za praktycznym maksi-skuterem takim jak Yamaha X-Max 300, Suzuki Burgman 400 lub Honda Forza 750. Tego typu maszyny zapewniają doskonałe osiągi w mieście, dużą przestrzeń bagażową pod siedzeniem, niezłą ochronę przed warunkami atmosferycznymi, są ekonomiczne i komfortowe. A co ważniejsze sprawiają, że codzienne korki w godzinach szczytu właściwie cię nie dotyczą. Jeśli z kolei nie masz prawa jazdy kategorii A, a dotychczas poruszałeś się po mieście samochodem, wspaniałą alternatywą są skutery klasy 125, którymi możesz poruszać się na prawo jazdy kategorii B.

 

 

Do wyboru do koloru

Na rynku jednośladów znajdziesz bardzo bogatą ofertę modeli i wersji motocykli, które są mniej lub bardziej dopasowane do twoich potrzeb, wymagań, oczekiwań i umiejętności. Najważniejsze byś dobrze przemyślał, czego potrzebujesz, zanim ostatecznie się zdecydujesz. Jeśli jednak nie możesz się zdecydować czy szukać motocykla używanego, czy też zdecydować się na nowy, pamiętaj, że możesz również skorzystać z atrakcyjnej oferty leasingowej na carsmile.pl i cieszyć się z nowego motocykla już od 201 zł miesięcznie w ofercie dla prywatnych użytkowników (lub nawet od 163 zł w leasingu firmowym).

Carsmile Blog
Skontaktuj się z nami
i wybierz nowy samochód!
Dziękujemy za zostawienie swoich danych. Skontaktujemy się z Tobą bezzwłocznie
lub podaj Podaj swoje dane, a poinformujemy Cię o szczegółach oferty samochodów w abonamencie i leasingu.
Wysyłając wypełniony formularz potwierdzasz zainteresowanie kontaktem w sprawie oferty produktowej ze strony Carsmile S.A.
Administratorem danych osobowych jest Carsmile S.A. z siedzibą w Warszawie (00-838) przy ul. Prosta 51 (dalej „Spółka”). Ze Spółką można skontaktować się także telefonicznie pod nr +48 22 113 43 43 W sprawach związanych z ochroną danych osobowych można skontaktować się: za pośrednictwem e-mail iod@carsmile.pl lub pisemnie pod podanym powyżej adresem Spółki, z dopiskiem „Dane osobowe”. Rozwiń
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.