W rok 2024 wchodzimy nie tylko z nowymi przepisami, ale także z nowymi odcinkowymi pomiarami prędkości. GITD tak jak obiecało, tak też zrobiło i tuż przed świętami przygotowało prezent, a raczej rózgę, dla kierowców ze zbyt ciężką nogą. Dwa nowe OPP w grudniu i jeden w styczniu. Warto zatem zaktualizować swoją bazę wiedzy i przypomnieć sobie, jak działają odcinkowe pomiary prędkości.
Pierwszy z nowych odcinkowych pomiarów prędkości pojawił się 13 grudnia w województwie opolskim na drodze krajowej nr 416, między miejscowościami Kietlice i Kilisino. OPP ma tu długość kilku kilometrów. Drugą grudniową nowością na liście odcinkowych pomiarów prędkości jest fragment od miejscowości Biała Pierwsza do Biała Rządowa niedaleko Wielunia (działa od 15 grudnia 2023 roku). Kierowcy będą musieli uzbroić się w cierpliwość, bo OPP ma tu długość 4 km, a obowiązujące ograniczenie prędkości to 50 km/h. O ten odcinkowy pomiar prędkości długo starali się sami mieszkańcy okolicznych miejscowości, którzy twierdzą, że kierowcy nagminnie przekraczają na wspomnianym odcinku dozwoloną prędkość a ruch od momentu otwarcia drogi ekspresowej S8 znacznie wzrósł.
Trzeci OPP jest już zamontowany we Wrocławiu na osiedlu Psie Pole. Będzie to pierwszy odcinkowy pomiar prędkości na terenie dolnośląskiego miasta. Wrocławski OPP powstanie na alei Jana III Sobieskiego, pomiędzy mostem Bolesława Krzywoustego a skrzyżowaniem z Wilanowską, na odcinku o długości 2,6 km. Choć urządzenia już są zamontowane, to jak deklaruje GITD system zacznie mierzyć prędkość dopiero na początku 2024 roku.
OPP to system monitorowania prędkości pojazdów na dłuższym odcinku drogi. W przeciwieństwie do klasycznego fotoradaru, to rozwiązani pozwala na uspokojenie ruchu na dość długim odcinku drogi, a nie tylko w jednym punkcie. Systemy takie są coraz powszechniej stosowane, nie tylko w Polsce, ale także w wielu innych krajach na całym świecie
W Polsce odcinkowe pomiary prędkości muszą być odpowiednio oznakowane. Przed wjazdem na OPP montowana jest się niebieska tabliczka informująca o dokonywanym pomiarze, a kamery monitorujące ruch oklejone są na żółto – podobnie, jak kamery rejestrujące przejazd na czerwony świetle.
Zasada działania odcinkowych pomiarów prędkości jest dość prosta. Na danym odcinku drogi ustawiane są kamery rejestrujące wjazd oraz wyjazd ze strefy. Pomiary prędkości są dokonywane między dwoma punktami pomiarowymi na danym odcinku. Czas, jaki upłynął pomiędzy przejazdem pojazdu przez te dwa punkty, jest rejestrowany, a na podstawie tej informacji obliczana jest średnia prędkość pojazdu.
Jeśli przekracza ona obowiązujące ograniczenia prędkości na danym odcinku, kierowca może być ukarany mandatem. Jak już wcześniej wspominaliśmy, dzięki temu systemowi, kontrola prędkości nie ogranicza się do pojedynczych punktów, co zwiększa skuteczność nadzoru nad prędkościami na danym fragmencie drogi.
W Polsce, odcinkowe pomiary prędkości są stosowane na niektórych odcinkach autostrad i dróg ekspresowych, choć OPP pojawiają się coraz częściej w obrębie dużych miast oraz na zwykłych drogach krajowych.
Oto pełna lista odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce z zaznaczeniem długości i nr drogi (grudzień 2023 r.):
Odcinkowy pomiar prędkości woj. dolnośląskie
Odcinkowy pomiar prędkości woj. lubelskie
Odcinkowy pomiar prędkości woj. lubuskie
Odcinkowy pomiar prędkości woj. łódzkie
Odcinkowy pomiar prędkości woj. mazowieckie
Odcinkowy pomiar prędkości woj. małopolskie
Odcinkowy pomiar prędkości woj. opolskie
Odcinkowy pomiar prędkości woj. podkarpackie
Odcinkowy pomiar prędkości woj. podlaskie
Odcinkowy pomiar prędkości woj. pomorskie
Odcinkowy pomiar prędkości woj. śląskie
Odcinkowy pomiar prędkości woj. świętokrzyskie
Odcinkowy pomiar prędkości woj. warmińsko-mazurskie
Odcinkowy pomiar prędkości woj. wielkopolskie
Odcinkowy pomiar prędkości woj. zachodniopomorskie
Fot. Freepik