W takim przypadku za jakość instalacji i jej pracę odpowiada producent i to on obejmuje ją gwarancją. Nie ma mowy o zrzucaniu odpowiedzialności producenta samochodu na warsztat instalujący albo firmy tworzącej samą instalację. Właścicielowi nowych samochodów z fabrycznym LPG pozostaje tylko pilnowanie terminów przeglądów i tankowanie dobrej jakości paliwa.
Niestety, aut z fabryczną instalacją LPG raczej ubywa, niż przybywa, a i wybór wśród takich modeli jest dość mocno ograniczony. Możemy wybierać głównie z prostszych i starszych technologicznie modeli (choć są wyjątki) – współczesne silniki po prostu nie są stworzone do współpracy z gazem. Z drugiej strony nie jesteście skazani wyłącznie na Dacie, która oferuje fabryczną instalację we wszystkie swoje modele. W ofercie są nawet modne crossovery.
Ile kosztuje fabryczna instalacja LPG?
I tu dobra wiadomość. Dopłaty do instalacji fabrycznej na szczęście nie są duże, co sprawia, że opłacalność montażu i czas zwrotu jest naprawdę dość atrakcyjny. Cena instancji LPG w nowych autach waha się od 2300 zł do 6500 zł. Biorąc pod uwagę, że cena gazu w dniu pisania artykułu była na poziomie 3,80-3,90 zł za litr to i tak była o blisko połowę niższa niż oleju napędowego – ok. 7,70-7,80 zł za litr.
Tu jednak ważna uwaga. Przy wyliczaniu opłacalności inwestycji montażu LPG i wyliczaniu czasu jej amortyzacji, trzeba uwzględnić w rachunkach nieco wyższe spalanie gazu niż benzyny – średnio jest to ok. 15-20 procent.
Przegląd nowych aut z fabryczną instalacją LPG:
1. Dacia Duster
Wieloletni hit wśród klientów indywidualnych, choć i firmy dość chętnie sięgają po ten model. Mimo podwyżek cen to nadal najtańszy SUV dostępny z napędem 4x4. W tym przypadku fabrycznie montowana instalacja LPG (Landi Renzo) współpracuje z silnikiem 1.0 ECO-G 100 (cena katalogowa: 68 900 zł). Co ciekawe wersje dwupaliwowe (benzyna + LPG) stanowią 53 proc. sprzedaży Dacii w Polsce.
2. Hyundai Bayon
To miejski crossover i jednocześnie najmniejszy tego typu model w ofercie Hyundaia. Mimo niewielkich rozmiarów mamy tu sporo miejsca w kabinie i pokaźny bagażnik – 411 l. Instalacja LPG trafia do wersji z silnikiem 1.2 MPI o mocy 84 KM.
3. Renault Capture
To kolejny przedstawiciel modnego segmentu crossoverów, który odstępny jest z fabryczną instalacją LPG. W tym przypadku instalacja trafia do wersji TCe 100. Co ciekawe wersja dwupaliwowa jest o 10 KM mocniejsza od wersji benzynowej. W tym przypadku dopłata do LPG wymaga zaledwie 2000 zł. Warto.
4. Dacia Sandero
Aktualna Dacia Sandero zadebiutowała w salonach sprzedaży na początku 2021 roku. W ofercie mamy wersję ECO-G 100 z trzycylindrowym, doładowanym silnikiem 1.0 wyposażonym w fabryczną instalację gazową marki Landi Renzo. Auto z instalacją LPG ma moc 100 KM i 6-biegową ręczną skrzynią, a jej ceny zaczynają się od 59 200 zł.
5. Dacia Logan
Nowa generacja Logana to już naprawdę pojemne auto, które bez problemu pomieści rodzinę. Model urósł i ma teraz 4088 mm długości, a jego rozstaw osi wynosi 2604 mm. Chętni na zakup tego modelu nie będą mieli większych dylematów w salonie, bo w ofercie jest tylko jedna wersja nadwoziowa i silnikowa – sedan z trzycylindrowym benzyniakiem 1.0 z turbiną i fabryczną instalacją LPG. Tak samo, jak w Dusterze silnik rozwija tu moc 100 KM.
6. Dacia Jogger
Nowość w ofercie Dacii to połączenie kombi i crossovera. Auto bazuje na płycie i podzespołach stosowanych w innych modelach Dacii, ale także Nissanie Juku i Renault Capturze. Jogger ma zastąpić w ofercie rumuńskiej marki aż trzy modele: minivana Lodgy, wersję kombi Logana oraz osobową odmianę Dokkera, stąd dostępna jest tu także wersja 7-osobowa oraz przepastny bagażnik – do 1807 litrów. Instalacja LPG będzie współpracować z trzycylindrowym silnikiem 1.0 o mocy 100 KM (170 Nm/2000 obr./min; 0-100 km/h: 12,3 s).
7. Hyundai i20
Sporo miejsca w przedniej części kabiny i całkiem jak na segment B, przyzwoita tylna kanapa, a do tego ponad 350-litrowy bagażnik. Pod względem użytkowym nie można i20 niczego zarzucić. Plastiki wnętrza są lepsze niż w poprzedniku, a zawieszenie pracuje naprawdę komfortowo jak na auto tej klasy, o czym przekonaliśmy się podczas przeprowadzanego testu tego modelu. A ile pali 84-konna wersja 1.2 MPI? Na naszej testowej trasie auto potrzebowało 7,4 l na 100 km.
8. Renault Clio
Renault Clio piątej generacji można doposażyć w instalację LPG za dodatkowe 3000 zł. Jednak oprócz instalacji w cenie dostajemy także dodatkowe... 10 KM. Wersja dwupaliwowa wyposażona jest w 3-cylindrowy, doładowany silnik benzynowy o mocy 100 KM – taki sam jak w Capturze i Daciach opisywanych powyżej.