Leasing kojarzy się głównie z samochodami nowymi, ale nie brakuje też osób chętnych na leasing samochodu używanego. Nie brakuje też firm, które finansują w ten sposób zakup aut z drugiej ręki. Jednak nie wszyscy mają takie produkty w ofercie i nie wszystkie z ofert są atrakcyjne. Zastanawiasz się nad leasingiem auta używanego? Dowiedz się, na co należy zwrócić uwagę i czy opłaca się bardziej niż leasing nowego auta.
Na szczęście po pandemii wróciliśmy już do jako takiej normalności na rynku motoryzacyjnym. Co mamy na myśli? Auta kupione w salonie już nie drożeją po wyjechaniu z niego, a w kolejkach po nowe samochody nie ustawiają się już spekulanci, którzy po paru miesiącach odsprzedają swoje sloty z zarobkiem. Producenci zaczynają z powrotem walczyć o klienta i przypomnieli sobie, co to jest rabat i promocja. Wraz z powrotem wspomnianej normalności, wróciło też zagadnienie wartości rezydualnej, czyli prościej mówiąc – utraty wartości.
https://carsmile.pl/oferty/company,rent,max?car_kind=used&sort=undefined
Auto znowu tracą na wartości. Dlaczego więc nie skusić się na 3- lub 5-latka, skoro w tych pierwszych latach spadek ceny jest właśnie największy. Mimo tego z wielu przyczyn, a przede wszystkim podatkowych, szkoda tracić potencjał, jaki tkwi leasingu i mrozić kapitał. Dlatego chętnych na leasing aut używanych nie brakuje. Nie brakuje też leasingodawców, którzy takie oferty mają.
Odczarujmy trochę samą kwestię leasingu używanego auta, bo ciągnie się za nią sporo stereotypów, często negatywnych. Czy faktycznie są one prawdziwe? Oto zalety i wady umowy leasingu na auto używane:
Oferty leasingu samochodów używanych dla osób prywatnych istnieją, ale jest ich zdecydowanie mniej, niż tych dla firm. A jak wypada opłacalność takiej formy finansowania? Sama procedura jest bardzo podobna. W obu przypadkach konieczne jest znalezienie auta, które sprzedawane będzie na fakturę. Samochody osobowe z drugiej ręki nie zawsze są sprzedawane w takiej formie. Bez względu na to, czy klientem jest firma, czy osoba prywatna – leasingodawca najpewniej będzie chciał dokonać oceny stanu technicznego auta. Zwykle jest to usługa zlecana rzeczoznawcom, którzy mierzą grubości lakieru, oceniają pobieżnie stan techniczny silnika, układu napędowego, szukają ubytków i weryfikują historię pojazdu, o ile to jest możliwe do wykonania. Oczywiście kosztem takich formalności zostaniesz obciążony ty, mimo że nie była to twoja dyspozycja. O tym trzeba pamiętać.
W obu przypadkach trzeba się też liczyć z tym, że o wiele łatwiej będzie znaleźć dobrą ofertę na leasing aut stosunkowo młodych – w wieku od 3 do 5 lat. Zwykle im młodsze auto tym koszty finansowania są niższe (zbliżone nawet do ofert nowych aut). Z kolei przy zakupie starszych aut trzeba się już liczyć zwykle z większą wpłatą własną (do 45 proc.) oraz tym, że zwykle oferta będzie tak skonstruowana, żeby leasing kończył się w momencie, kiedy auto będzie miało maksymalnie 8 lat – to najczęściej graniczny wiek auta w takiej formie finansowania. Biorąc starsze auto, trudno w takim przypadku myśleć o niskich ratach bez dużej wpłaty własnej.
Można to robić w komisach, na popularnych serwisach ogłoszeniowych, a także w samych firmach leasingowych, które zwykle mają swoje własne serwisy internetowe i place z autami poleasingowymi. I to jest rozwiązanie najpewniejsze i chyba obarczone najmniejszym ryzykiem. Samochody z takich miejsc najczęściej mają już raporty o stanie technicznym. Mają dokładną historię serwisową, a szkody i naprawy blacharskie nie są ukrywane, a wręcz przeciwnie – często można nawet dostać ich dokumentację zdjęciową. Co więcej, umowę leasingową można podpisać u samego sprzedawcy auta poleasingowego, choć oczywiście może finansowanie zapewnić inna firma leasingowa.
Większość leasingodawców wymaga, żeby sprzedawca wystawił fakturę VAT 23. Niektórzy też akceptują popularną wśród komisów i handlarzy fakturę VAT-marża, ale nie wszyscy. Dodatkowo wybierając drugie rozwiązanie, koszty finansowania będą już wyższe. Wybór leasingu operacyjnego wiąże się z konieczność doliczenia VAT do czynszu inicjalnego i każdej raty miesięcznej (23 proc.). Alternatywą jest tu leasing finansowy lub pożyczka leasingowa.
Podsumowując, koszt leasingu używanego pojazdu zależy nie tylko od propozycji danego dostawcy leasingu, lecz także od wartości, wieku i pochodzenia samochodu. Oprocentowanie oferowane przez firmy leasingowe dla stosunkowo młodych aut, na przykład trzyletnich zakupionych od dealerów lub z oferty poleasingowej, może być równie korzystne, jak w przypadku nowych pojazdów. Dla starszych aut marża może być nieco wyższa, jednak, przy odpowiednim negocjacjach istnieje możliwość uzyskania atrakcyjnych warunków leasingowych i to bez względu, czy używany samochód leasingujesz jako osoba prywatna, czy jako właściciel działalności gospodarczej.
Fot.
Senivpetro na Freepik, Freepik