Osoba fizyczna
Na firmę
Nasz doradca porówna dla Ciebie wybrane samochody
Możemy porównać dla Ciebie jednocześnie maksymalnie 3 oferty, przejdź do porównania.
Dodaj przynajmniej 2 oferty, które mamy dla Ciebie porównać.
Wpis
Jakie są typy nadwozia w samochodach osobowych?
04
paź 2023

Dowiedz się, jakie znaczenie ma wybór typu nadwozia samochodu osobowego i co powinieneś wziąć pod uwagę podczas zakupu. Banalne? Nie do końca. Bo trochę tych czynników mających wpływ na wybór jest, no a poza tym – nie ma nic gorszego, niż zakup samochodu, który nie spełnia swojej funkcji.

Samochody osobowe korzystają z nadwozi różnego typu, a niektóre typy są bardziej popularne niż inne. Niektóre są bardziej funkcjonalne i praktyczne, z kolei inne służą głównie do tego, by się w nich pokazać i podkreślać własny dobry gust. A są też takie rodzaje nadwozi, które zaprojektowano z myślą o ciężkiej pracy, ale też i takie, które mają się sprawdzać poza utwardzonymi szlakami. Bez dwóch zdań: dziś wybór jest trudny jak nigdy, bo o ile jeszcze np. 30 lat temu podział był jasny, klarowny i dość ograniczony (m.in. hatchbacki, liftbacki, kombi, sedany, coupe, kabriolety, terenówki, a vany tak naprawdę dopiero raczkowały), o tyle z czasem doszło nam co najmniej kilka nowych odmian (m.in. SUV-y, crossovery), a mętlik w głowie kupujących zrobił się chyba jeszcze większy.

Rodzaje nadwozi samochodu – które wybrać?

Dlatego podczas zakupu samochodu – czy to nowego, czy to używanego – musimy przede wszystkim wziąć pod uwagę to, do czego dany egzemplarz będzie wykorzystywany. O ile oczywiście nie stoimy przed wyborem auta, które ma w pierwszej kolejności dawać przyjemność – w takim wypadku kupujący ma zazwyczaj ściśle sprecyzowane oczekiwania i wybiera co najwyżej między np. kabrioletem a roadsterem. Albo coupe.

Ale zacznijmy od bardziej przyziemnych i zazwyczaj nieco bardziej popularnych odmian nadwoziowych.

  • Hatchback to auto zazwyczaj małe lub kompaktowe, 3- lub 5-drzwiowe, w którym tylna klapa otwiera się do góry razem z szybą. Zalety hatchbacka to zazwyczaj zwinność, łatwość parkowania i niezła funkcjonalność – powiększenie przestrzeni ładunkowej po złożeniu tylnych oparć/foteli. Uwaga: tylna klapa zazwyczaj liczona jest jako jedna z par drzwi, dlatego liczba drzwi hatchbacka zazwyczaj podawana jest jako liczba nieparzysta.
  • Sedan (limuzyna), czyli klasyka. Auto trójbryłowe (maska, kabina, bagażnik), obecne co najmniej w kilku segmentach, ale najbardziej popularne od klasy średniej wzwyż. Zalety? Klasyczna elegancja, ponadczasowość, często – duży bagażnik.
  • Liftback to coś między sedanem a hatchbackiem: mamy tu trójbryłowe nadwozie, ale i klapę bagażnika ze zintegrowaną szybą i unoszoną do góry. Różnica w stosunku do hatchbacka polega na tym, że klapa zazwyczaj opada nieco łagodniej, poza tym liftbacki przeważnie mają nieco większe kufry. Dziś tego typu auta spotkacie głównie wśród kompaktów i w klasie średniej.
  • Kombi to jedno z bardziej praktycznych i funkcjonalnych nadwozi, choć przez część kupujących uważane jest za stosunkowo mało prestiżowe. Cechy charakterystyczne: duży bagażnik, pionowo zakończona klapa otwierana zazwyczaj do góry.
  • SUV, czyli jedno z najbardziej pożądanych nadwozi: znajdziemy tu trochę cech kombi (ale uwaga: w modzie są też SUV-y coupe!), a do tego zwiększony prześwit, podniesioną pozycję za kierownicą i – w teorii – nieco lepsze zdolności terenowe. W połączeniu z napędem na obie osie uchodzi za wzorzec uniwersalnego i bezpiecznego samochodu.
  • Crossover to dość świeży wymysł, łączący w sobie cechy typowe dla co najmniej kilku segmentów. Może to być np. połączenie hatchbacka i SUV-a. Wydaje się jednak, iż crossovery rzadziej niż SUV-y korzystają z napędu 4x4.
  • Kabriolet to nadwozie z otwieranym dachem. Wyróżniamy kabriolety z miękkim dachem i takie ze sztywnym (blaszanym). Podtypem aut zaliczanych do rodziny cabrio będzie np. roadster.
  • Coupe dosłownie oznacza „obcięcie” – ta wersja historycznie powstała poprzez ucięcie pary drzwi z sedana. Coupe raczej powinno być trójbryłowe, choć część producentów lubi nazywać w ten sposób niektóre swoje hatchbacki.
  • Pick-up (lub pikap) wyróżnia się kabiną i wyraźnie oddzieloną od niej przestrzenią ładunkową (może być zamknięta lub otwarta). I służy głównie do pracy, ale są i tacy, dla których jest to model lifestylowy, w którym fajnie jest się po prostu pokazać.

 

Wady i zalety rodzajów nadwozi

Jakie jest zastosowanie poszczególnych wersji, jakie są ich wady i zalety? Cóż, nie da się ukryć, że np. w mieście najlepiej sprawdzą się hatchbacki i crossovery, ogólnie – auta niewielkie. Bo są zwinne i łatwo się parkuje. Niektórzy twierdzą, że do miasta nie wynaleziono niczego lepszego niż SUV. Z kolei do jazdy w trasie lepiej wybrać coś większego i bardziej stabilnego, np. klasyczną limuzynę lub kombi. Duże auta zapewniają zazwyczaj odpowiednio wysoki poziom komfortu, ale męczą się tam, gdzie jest mało miejsca. Dojazd polnymi drogami, nieco cięższy teren? Naturalne środowisko SUV-ów. Natomiast wersje mające po prostu dawać radość z jazdy (np. coupe, kabriolety, roadstery) sprawdzą się... wszędzie tam, gdzie ich właściciel uzna to za komfortowe. Niektórzy coupe traktują jako weekendową zabawkę, inni potrafią jeździć nimi na co dzień i z jednego krańca Europy na drugi.

Chcesz poznać naszą aktualną ofertę nowych samochodów?
Dziękujemy za zostawienie swoich danych. Skontaktujemy się z Tobą bezzwłocznie
Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i pomoże wybrać Ci najlepszy samochód według Twoich potrzeb.