Nasz doradca porówna dla Ciebie wybrane samochody
Możemy porównać dla Ciebie jednocześnie maksymalnie 3 oferty, przejdź do porównania.
Dodaj przynajmniej 2 oferty, które mamy dla Ciebie porównać.
Wpis
Cała prawda o bateriach aut EV
12
lip 2022

Jednym z koronnych argumentów przeciwko elektryfikacji samochodów jest ten mówiący o tym, że  po kilku latach użytkowania samochodu EV, możecie mieć problem z działaniem baterii do niego. Sprawdzamy czy rzeczywiście jest to prawda?

Wielką niewiadomą jest to jak będą zachowywać się baterie po wielu latach pracy. Mamy jedynie szczątkowe dane, stąd nie dziwi specjalnie stres jaki w nas to wywołuje. Owszem, od wielu lat dostępne są samochody hybrydowe, w których baterie po wieluset tysiącach kilometrów ulegają degradacji (te z Toyoty da się dość tanie w Polsce regenerować), niestety auta elektryczne ładowane z gniazdka to nowość. Brakuje więc nam danych i odniesień. Na szczęście nieco da się o bateriach napisać.

Baterie z aut EV – nie trzeba się ich bać?

Wiadomo, że pojemność baterii będzie spadać z roku na rok – wszyscy znamy to ze smartfonów i przenośnych komputerów. Na początku ich baterie trzymają bardzo długo a im dłużej ich używamy, tym ich żywotność spada. Rzecz jasna mowa tu samy upływie czasu, bo nie ma niczego gorszego niż bateria, które nie pracuje i nie jest ładowana, o tym jednak za chwilę. Na początku chcielibyśmy Was nieco uspokoić, bo jest prosty sposób na to, aby się nie przejmować. Piszemy to nieco z przymrużeniem oka, ale wystarczy elektryczny samochód finansować wynajmem długoterminowym, bądź też wziąć go w leasing bez wykupu. To zapewnia, że nawet jeśli coś się wydarzy to nie Wy będziecie się tym martwić. Niby żart, ale wiadomo, w każdym żarcie jest ziarno prawdy. Poza tym na każdą baterię macie gwarancję producenta. Oni też zauważyli Wasze obawy i wyszli im naprzeciw – zwykle gwarancja obejmuje do 5 do nawet 7 lat, a limity kilometrowe rzędu 100-200 tys. km są tu raczej normą. Nawet chińsko-amerykańskim model Seres daje osiem lat i 120 tys. km gwarancji, a jak podczas jej trwania pojemność spadnie o 30 lub więcej procent możecie liczyć na wymianę akumulatorów. Podobne zapisy w swoich umowach mają inni producenci. Warto jedynie jeździć na przeglądy i wykonywać przewidziane przez producenta aktualizacje, bo w niektórych przypadkach mogą być one powiązane ze świadczeniami gwarancyjnymi.

Baterie z aut EV – czy nas zaleją zużyte?

Jeśli jesteśmy w stanie naprawiać ogniwa baterii wykorzystywanych w autach hybrydowych prędzej czy później poradzimy sobie z naprawą tych z prawdziwych elektryków. Do tego widać już pierwsze próby wykorzystywania zużytych baterii np. do zasilania koncertów (służą tam jako magazyny prądu), jest też szansa, aby gromadzić w nich energię odnawialną np. z elektrowni wiatrowych. Z drugiej strony baterie nie są aż tak awaryjne, w pewnym uproszczeniu ich żywotność porównać można do silników spalinowych, które mimo tego, że żyją długo, na pewno nie są wieczne. A nawet jeśli trzeba je będzie recyklingować, obecna technologia pozawala już na odzyskanie 90 procent materiałów użytych do ich budowy, a przecież na tym nie koniec. Postęp sprawia, że za jakiś czas ta wartość może zbliżyć się nawet do 100 procent.

Baterie z aut EV – pozorne problemy

Nie twierdzimy, że technologia EV jest idealna, bo nie jest. Przy 8 procentach emisji CO2 w Europie całkowite przejście na auta elektryczne, wydaje się mocno przesadzone. Nie zmienia to faktu, że jako uzupełnienie to dość dobry pomysł. Nie należy też szczególnie bać się o to, że po kilku latach zostaniemy na lodzie jeśli chodzi o baterie.

Chcesz poznać naszą aktualną ofertę nowych samochodów?
Dziękujemy za zostawienie swoich danych. Skontaktujemy się z Tobą bezzwłocznie
Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i pomoże wybrać Ci najlepszy samochód według Twoich potrzeb.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.