Przyczepa lekka, hamulec najazdowy, dopuszczalna masa całkowita zestawu, nacisk na hak. To tylko niektóre z haseł, jakie padają w momencie, kiedy przymierzamy się do holowania. Okazuje się, że zanim podepniecie przyczepę do samochodu, trzeba przypomnieć sobie kilka zasad i garść przepisów.
Co będzie potrzebne do jazdy z przyczepą

I tu pojawia się najczęściej pytanie o uprawnienia i prawo jazdy. Zatem krótkie przypomnienie. Najpopularniejsza kategoria prawa jazdy, czyli "B" pozwala holować przyczepę o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) do 750 kg. Łączna waga zestawu nie może przekraczać w takim przypadku 4250 kg. Z kolei chcąc ciągnąć przyczepę większą, o dmc przekraczającym 750 kg, prawo jazdy kategorii B ma istotne ograniczenie – dopuszczalna masa całkowita pojazdu i takiego zespołu nie może przekroczyć 3500 kg.
https://carsmile.pl/oferta/kia/sportage/suv-leasing-wynajem-dlugoterminowy
Trzeba też pamiętać, że nie każde auto poradzi sobie z każdym typem przyczepy. Zanim skonstruujecie taki zestaw, zajrzyjcie do dokumentów obu pojazdów. W dowodzie rejestracyjnym samochodu ważne są dwie rubryki. Pierwsza to "O.1" gdzie podana jest dopuszczalna masa całkowita przyczepy hamowanej, jaką może holować dany pojazd oraz "O.2" gdzie widnieje zapis o dopuszczalnej masie całkowitej przyczepy niehamowanej, jaką można podpiąć do samochodu. Z kolei w dokumentach przyczepy trzeba zwrócić uwagę, jaka jest rzeczywista masa całkowita przyczepy.
https://carsmile.pl/oferta/toyota/hilux/pickup-leasing-wynajem-dlugoterminowy
Maksymalna długość samochodu z przyczepą
Przepisy określają dość precyzyjnie, jaką maksymalną długość może mieć zespół pojazdów. Mówi o tym art. 62 ust. 4 i 4a Ustawy Prawo o ruchu drogowym mówi jedynie o najdłuższej możliwej konfiguracji składającej się z samochodu ciężarowego i naczepy. Przede wszystkim zgodnie z przepisami zespół pojazdów może składać się najwyżej z dwóch pojazdów, jeśli jest ciągnięty przez pojazd silnikowy inny niż ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny, lub z trzech pojazdów, jeśli ciągnięty przez ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny.
Z kolei zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi łączna długość zespołu pojazdów nie może przekraczać:
- 18,75 m – w przypadku zespołu dwóch pojazdów,
- 22 m – w przypadku zespołu trzech pojazdów.
Od tej reguły są jednak dwa odstępstwa:
- długość pojazdu samochodowego i naczepy nie może przekraczać 16,5 m;
- długość zestawi składającego się z motocykla i przyczepy, motoroweru i przyczepy, roweru i przyczepy, wózka rowerowego i przyczepy, nie może przekraczać 4 m.
Maksymalne prędkości samochodów z przyczepami

Zespół pojazdów ma nie tylko ograniczenia co do masy i długości, ale także obowiązują go inne ograniczenia prędkości. Zgodnie z polskimi przepisami zespół pojazdów może jechać wolniej niż sam samochód i tak w zależności od rodzaju terenu auto z przyczepą może jechać z następującymi prędkościami:
- W obszarze zabudowanym: maksymalna dozwolona prędkość dla pojazdów z przyczepą wynosi 50 km/h, chyba że znaki drogowe wyznaczają mniejszą prędkość.
- Poza obszarem zabudowanym: maksymalna dozwolona prędkość dla pojazdów z przyczepą wynosi 80 km/h na drogach dwujezdniowych oraz 90 km/h na autostradach i drogach ekspresowych.
Wymiary przyczep samochodowych
Warto pamiętać, że wymiary dotyczące samych przyczep samochodowych mogą różnić się w zależności od kraju. W Polsce wygląda to następująco:
- Długość: Maksymalna długość przyczepy nie powinna przekraczać 12 metrów.
- Szerokość: Maksymalna szerokość przyczepy wynosi 2,55 metra.
- Wysokość: Maksymalna wysokość przyczepy wynosi 4 metry.
Inną kwestią są wymogi dotyczące oświetlenia i oznaczenia. Zgodnie z polskim prawem przyczepy muszą być wyposażone w odpowiednie oznaczenia świetlne, w tym światła hamowania, kierunkowskazy, światła cofania i światła rejestracyjne. Oczywiści muszą też mieć własne tablice rejestracyjne - widocznie zamieszczone i czytelne.
Porady do jazdy samochodem z przyczepą

- Zwiększ odstępy: Z uwagi na większą masę pojazdu z przyczepą, zwiększ odstępy między tobą a pojazdem znajdującym się przed tobą w ruchu drogowym.
- Bądź ostrożny podczas skręcania: Skręcanie z przyczepą wymaga większej precyzji. Zawsze wyprzedź skręt, zanim zaczniesz skręcać, zwłaszcza na wąskich uliczkach.
- Uważaj na boczne podmuchy wiatru: Przyczepa może być podatna na boczne podmuchy wiatru, co może prowadzić do niestabilności całego zespołu pojazdów.
- Sprawdź lusterka: Upewnij się, że masz dobrą widoczność w swoich lusterkach bocznych, aby monitorować ruch za i obok przyczepy. W razie potrzeby trzeba montować specjalne nakładki na lusterka.
- Unikaj gwałtownego hamowania: Z przyczepą długość hamowania jest znacznie dłuższa. Staraj się unikać gwałtownego hamowania, planuj swoje manewry i daj sobie dużo miejsca na zatrzymanie się.
- Pamiętaj o przewożonych ładunkach: Upewnij się, że ładunek w przyczepie jest odpowiednio zabezpieczony i rozmieszczony. Ważna zasada, najcięższe elementy umieszcza się blisko haka holowniczego, a lżejsze na końcu przyczepy. Nie przeciążaj też nigdy przyczepy.
Fot. Freepik.com
producenci