Na rynku nie brakuje samochodów z fabryczną instalacją do zasilania gazem – takie auta ma w ofercie, m.in. Dacia, Renault, Kia, Hyundai i Fiat. Zwykle są to rozwiązania znane i oferowane od wielu lat i co za tym idzie, także sprawdzone w boju. Pytanie tylko, czy faktycznie jest to aż tak opłacalne? Jak to zwykle bywa, oprócz plusów mamy tu też kilka minusów. Weźmy na początek koszty.
Ile kosztuje fabryczna instalacja LPG i jak jest z tą opłacalnością?
Na początek mamy dobrą wiadomość. Dopłaty do instalacji fabrycznej na szczęście nie są duże. Cena instalacji LPG w nowych autach waha się od 2300 zł do nieco ponad 6000 zł. Jak widać, nie są to bardzo duże kwoty, szczególności w Dacii, która wymaga najmniejszej dopłaty.
Tu jednak ważna uwaga. Przy w obliczaniu opłacalności inwestycji montażu LPG i czasu jej amortyzacji, w wyliczeniach trzeba uwzględnić nieco wyższe spalanie gazu niż benzyny – średnio jest to ok. 15-20 procent. Kolejną sprawą jest fakt, że mając instalację LPG auto i tak zużywa niewielkie ilości benzyny. Zresztą trzeba wręcz o to dbać. Jak ostrzegają eksperci, zbyt rzadka jazda z wykorzystaniem zasilania benzynowego prowadzi do kosztownych awarii. Jest to ważne, ponieważ pozwala na oczyszczenie wtrysków benzyny. Żeby było to możliwe, potrzebna jest jednak dłuższa jazda na rozgrzanym silniku – wystarczy odpowiednio ustawiona temperatura przełączania na gaz.
To jednak nie koniec dodatkowych wydatków. Trzeba pamiętać, że serwis samochodu z LPG jest też nieco droższy – dochodzi m.in. regularna wymiana filtrów i kontrola szczelności układu, częstsza wymiana świec zapłonowych, cewek i kabli wysokiego napięcia. W ciągu 3-5 lat, szczególnie w autach pokonujących duże dystans, może oznaczać to całkiem pokaźne wydatki, które trzeba uwzględnić w wyliczaniu amortyzacji instalacji LPG.
Nowe auto z instalacją LPG – jak to jest z tymi przeglądami?
Zaletą nowego fabrycznie samochodu, jest nie tylko możliwość skonfigurowania go pod swoje gusta, ale także rzadsze przeglądy techniczne. Zgodnie z przepisami, właściciel nowego samochodu stawia się na pierwszą wizytę dopiero po 3 latach, a potem dopiero w piątym roku użytkowania. Niestety, przywileju takiego nie zachowują osoby, które zdecydowały się na zakup nowego samochodu z LPG. W tym przypadku wiek auta nieznaczenia – w stacji diagnostycznej trzeba stawiać się co roku.
Dodatkowo wizyta u diagnosty jest dla właścicieli pojazdów z instalacją LPG nieco droższa. Zamiast 99 zł, trzeba zapłacić 162 zł. Wynika to z tego, że diagnosta wykonuje dodatkowe czynności, m.in.: sprawdza szczelność instalacji, by wykluczyć prawdopodobieństwo wycieku gazu; kontroluje sprawność opasek i przewodów, stan filtrów czy samo przełożenie pracy układu gazowego na sprawność działania samochodu.
Przegląd auta z gazem LPG – dokumenty
Zanim przyjedziemy na stację kontroli pojazdów, by wykonać przegląd samochodu z gazem, musimy zabrać ze sobą niezbędne dokumenty:
- Dowód rejestracyjny samochodu
- Świadectwo legalizacji zbiornika gazowego
- Opcjonalnie: świadectwo legalizacji instalacji gazowej (dotyczy pojazdów, w których instalację gazową zamontowano od 2001 roku).
Warto też pamiętać o posiadaniu ważnej legalizacji zbiornika na gaz. Standardowo jest ona wystawiana na okres 10 lat. Po tym czasie należy odnowić legalizację w wyznaczonych punktach, a po kolejnych 10 latach, wymienić butle na nową.