Osoba fizyczna
Na firmę
Nasz doradca porówna dla Ciebie wybrane samochody
Możemy porównać dla Ciebie jednocześnie maksymalnie 3 oferty, przejdź do porównania.
Dodaj przynajmniej 2 oferty, które mamy dla Ciebie porównać.
Wpis
Gniazda do ładowania samochodów elektrycznych: standardy i rodzaje wtyczek
10
kwi 2024

Choć rozwój elektromobilności nieco jakby przyhamowuje, a przynajmniej przyhamowuje u niektórych producentów, to jednak aut elektrycznych i hybryd plug-in jest na rynku już tak dużo, że warto przyjrzeć się rożnym rodzajom gniazd i wtyczek do ładowania, które obecnie są w użytku. Oto przegląd najważniejszych typów.

Jakie są rodzaje gniazd do ładowania samochodów elektrycznych i dlaczego nie każdy producent korzysta z jednego ustandaryzowanego systemu? Dobre pytanie – po części zapewne dlatego, że część z obecnie stosowanych złączy opracowano jeszcze w czasach, gdy elektromobilność była w powijakach. I producenci aut działali trochę na zasadzie „każdy sobie rzepkę skrobie”, różne typy były też dopasowywane do infrastruktury obowiązującej w danym kraju i regionie. W każdym razie dziś najpopularniejsze złącza stosowane do ładowania samochodów elektrycznych to: typ 1, typ 2 (oba też jako Combo/CCS) oraz CHAdeMO. Swoje własne modyfikacje może mieć też np. Tesla (patrz też niżej), choć auta tej marki oferowane w UE muszą mieć złącze przewidziane unijnymi przepisami.

Każdy z wymienionych wyżej standardów ma swoje typowe cechy i parametry, które wpływają na popularność danego typu w różnych regionach świata, różne typy stosowano też w różnych latach, np. początkowo najbardziej popularne były typ 1 i CHAdeMO. Poniżej krótkie omówienie każdego z nich.

https://carsmile.pl/oferta/tesla/model-y/crossover-leasing-wynajem-dlugoterminowy

Rodzaje gniazd do ładowania elektryków

Złącze typu 1 (inne oznaczenie – SAE J1772) jest powszechnie stosowane np. w Ameryce Północnej i Japonii, w związku z czym w Polsce auta z takim gniazdem nie są wybitnie popularne. Choć czasem się trafiają, bo import aut z USA coraz częściej dotyczy także i elektryków – taki samochód da się bez problemu ładować i u nas, choć potrzebna będzie specjalna przejściówka. Uwaga: ładowanie auta z pełną mocą (DC; prąd stały) wymaga zastosowania złącza typu 1 Combo (CCS).

Z kolei gniazdo typu 2 (IEC 62196) stało się obecnie standardem w autach elektrycznych oferowanych w UE. Jest to złącze wielofunkcyjne, które również umożliwia ładowanie prądem zmiennym (AC) oraz stałym (DC) – jako typ 2 Combo lub CCS. Ciekawostka: choć np. w USA Tesla korzysta z swojej własnej modyfikacji złącza typu 1, to jej produkty przeznaczone na sprzedaż w UE muszą mieć gniazdo typu 2.

https://carsmile.pl/oferta/mercedes-benz/eqe/sedan-leasing-wynajem-dlugoterminowy

Złącze CHAdeMO z kolei stosują głównie producenci japońscy producentów i choć jest ono mniej powszechne poza Japonią, to znajduje zastosowanie też w niektórych samochodach z Europy i USA. Uwaga: standard CHAdeMO został opracowany głównie dla ładowarek prądu stałego.

Jak standard wpływa na ładowanie?

A jaki wpływ na czas ładowania ma wybór odpowiedniego standardu? Mówiąc krótko – kluczowy. Bo jeśli będziemy próbowali podłączyć auta do ładowarki z inną wtyczką, to nie naładujemy go wcale. Natomiast w przypadku złączy typu 1 i 2 wpływ na czas ładowania ma fakt, czy skorzystamy ze „standardowego” łącza, czy szybkiego CCS (dwa dodatkowe piny pod główną wtyczką) – w przypadku CCS czas ładowania może być nawet kilka razy krótszy. Standard CCS obsługuje moc nawet rzędu 350 kW, choć dziś takie parametry przyjąć mogą wyłącznie auta elektryczne z najwyższej półki.

Jakie są zalety i wady poszczególnych standardów? Główną wadą standardów rzadko spotykanych w Europie jest to, że trzeba w ich przypadku mieć pod ręką dedykowaną przejściówkę. Jeżeli ładujemy auto prądem zmiennym, to musimy też mieć na uwadze to, że większość domowych wallboxów nieznacznie przekracza moc 11-12 kW, zaś ładowanie ze zwykłego gniazdka to zazwyczaj moc rzędu 2-3 kW. Co z kolei przekłada się na znacznie dłuższe czasy ładowania.

Porady praktyczne!

https://carsmile.pl/oferta/bmw/ix1/crossover-leasing-wynajem-dlugoterminowy

Na koniec: praktyczne porady w kwestii wybierania ładowarek. Podstawa to – w przypadku tzw. ładowania na mieście – korzystanie ze słupków wyposażonych w odpowiednie złącze do naszego auta oraz takich, które zapewniają maksymalnie wysoką moc ładowania (i nie są przy okazji zajęte). Jak ich szukać? Np. poprzez aplikację sieci ładowarek, z której akurat korzystamy. Poza tym wiele nowoczesnych elektryków z fabryczną nawigacją i dostępem do internetu ma szeroką bazę ładowarek wraz z ich dokładnymi parametrami (moc, typy złączy).

Fot. @Sevinperto na Freepik
@Frimufilms na Freepik
Producenci

Chcesz poznać naszą aktualną ofertę nowych samochodów?
Dziękujemy za zostawienie swoich danych. Skontaktujemy się z Tobą bezzwłocznie
Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i pomoże wybrać Ci najlepszy samochód według Twoich potrzeb.