Osoba fizyczna
Na firmę
Nasz doradca porówna dla Ciebie wybrane samochody
Możemy porównać dla Ciebie jednocześnie maksymalnie 3 oferty, przejdź do porównania.
Dodaj przynajmniej 2 oferty, które mamy dla Ciebie porównać.
Wpis
Budowa samochodu elektrycznego. Czym różni się od innych aut?
19
paź 2023

Jak dokładnie zbudowane są auta elektryczne? Czym różnią się od klasycznych pojazdów z silnikami spalinowymi? Tym razem pokażemy zasady działania silnika elektrycznego oraz wyjaśnimy, jak wygląda ich użytkowanie.

Jak zbudowany jest samochód elektryczny?

Samochody elektryczne charakteryzują się prostym układem napędowym. Niewielkie rozmiary silnika elektrycznego oraz brak konieczności używania przekładni sprawiają, że jednostka może być dość dobrowolnie przesuwana. Silnik przekształca energię elektryczną w ruch, nie wymagając skomplikowanej skrzyni biegów. Dzięki temu można zyskać więcej miejsca dla pasażerów.

Kolejnymi elementem auta elektrycznego jest bateria, czyli akumulatory litowo-jonowe. Od ich pojemności zależa da parametry. Zasięg i waga. Z tego drugiego powodu baterie najczęściej lądują tuż pod podłogą, po to, aby obniżyć środek ciężkości pojazdów. Niestety, technologia litoow-jonowa ma swoje poważne ograniczenia, ale koncerny pracują intensywnie nad lżejszymi i bardziej kompaktowymi bateriami, które co ważne, mają szybciej się ładować.

https://carsmile.pl/oferta/tesla/model-3-fl/sedan-leasing-wynajem-dlugoterminowy

Kolejnym elementów napędu elektrycznego jest kontroler silnika. To urządzenie, które reguluje przepływ prądu elektrycznego do silnika, a tym samym ma wpływ na prędkość i moment obrotowy kół. Kontroler zarządza wydajnością silnika w zależności od warunków drogowych i potrzeb kierowcy.

Na pokładzie samochodu elektrycznego, niezbędny jest inwerter, który ma za zadanie przekształcanie stałego prądu z akumulatorów na zmienny prąd o trzech fazach, niezbędny do zasilania silnika. Inwerter pełni również rolę w zarządzaniu przepływem energii przez silnik w odpowiednich sytuacjach.

Podczas procesu ładowania, samochody elektryczne korzystają z różnych rodzajów ładowarek, takich jak standardowe gniazda 230V lub wallboxy o zróżnicowanej mocy. Kontroler silnika reguluje prędkość i moment obrotowy kół, dostosowując przepływ energii. Inwerter natomiast służy do konwersji prądu stałego z akumulatora na zmienne napięcie prądu trójfazowego, niezbędne do zasilania silnika w odpowiednich chwilach.

Samochody elektryczne są także wyposażone w system rekuperacji, który odzyskuje energię podczas hamowania, zwiększając efektywność energetyczną pojazdu.

Zalety aut elektrycznych

  • Bezemisyjna jazda: samochody elektryczne nie emitują spalin, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza i tym samym ograniczenia wpływu transportu na zmiany klimatyczne.
  • Niskie koszty eksploatacji: prąd elektryczny jest znacznie tańszy niż paliwo, co oznacza niższe koszty eksploatacji. Dodatkowo samochody elektryczne mają mniej ruchomych części, co ogranicza koszty serwisowania.
  • Cicha i płynna jazda: silniki elektryczne są znacznie cichsze niż silniki spalinowe, co sprawia, że jazda jest bardziej komfortowa.
  • Wysoki moment obrotowy: silniki elektryczne oferują wysoki moment obrotowy niemal od zera obrotów, co przekłada się na dynamiczną jazdę i dobre przyspieszenie.
  • Łatwe ładowanie: ładowanie samochodu elektrycznego może być wygodne, zwłaszcza w domu, gdzie można używać standardowych gniazdek lub dedykowanych ładowarek. Wzrasta także dostępność stacji ładowania publicznego.
  • Aspekt ekologiczny: elektryczne pojazdy wspierają rozwój odnawialnych źródeł energii, ponieważ można je ładować prądem pochodzącym z paneli słonecznych lub wiatraków.

Wady aut elektrycznych

  • Zasięg i czas ładowania: samochody elektryczne mają ograniczony zasięg na jednym ładowaniu w porównaniu do pojazdów spalinowych. Ponadto ładowanie może zająć więcej czasu niż tankowanie paliwa.
  • Infrastruktura ładowania: mimo że infrastruktura ładowania rośnie, nadal (zwłaszcza w Polsce i krajach Europy środkowo wschodniej) niewystarczająca, co mocno ogranicza wygodę podróżowania samochodem elektrycznym. Te niedogodności z czasem będą eliminowane.
  • Koszty zakupu: samochody elektryczne są zazwyczaj droższe w zakupie niż ich odpowiedniki spalinowe, choć koszty te mogą być rekompensowane przez niższe koszty eksploatacji.
  • Masa i wydajność baterii: baterie stanowią znaczną część masy samochodu elektrycznego, co wpływa na wydajność i zasięg. Mimo postępu w technologii baterii wciąż istnieją ograniczenia związane z ich wydajnością.
  • Wpływ na gospodarkę: przejście na samochody elektryczne może wpływać na gospodarkę, zwłaszcza w sektorze paliwowym, co może prowadzić do utraty miejsc pracy i trudności w dostosowaniu się do nowych technologii.
  • Ekologiczny ślad produkcji: produkcja baterii i niektórych komponentów samochodów elektrycznych może być obciążająca dla środowiska, zarówno pod względem emisji CO2, jak i wydobycia surowców.

Różnice pomiędzy autami elektrycznymi a spalinowymi

Mimo że samochody elektryczne są nadal znacznie droższe od aut spalinowych, to ich budowa jest znacznie prostsza. A prostsza budowa to także mniej czynności obsługowych przy takich pojazdach i mniej awarii, a co za tym idzie rzadsze wizyty w serwisach. W samochodach elektrycznych możemy zapomnieć o okresowej wymianie oleju, filtrów paliwa i oleju, napędu układu rozrządu, czy płynu chłodniczego. Jak widać, jest tego sporo.

Silnik spalinowy, czyli silnik spalania wewnętrznego, różni się od silnika elektrycznego głównie pod względem źródła energii, co wpływa na ich budowę i złożoność. W przypadku silnika spalinowego energia mechaniczna powstaje w wyniku eksplozji paliwa w cylindrach. Ten proces przekłada się na ruch tłoków, który przekazywany jest przez korbowody i inne elementy, aż w końcu napędza koła pojazdu. W przypadku silnika elektrycznego energia elektryczna jest zamieniana na pracę w sposób znacznie prostszy, bez potrzeby wielu elementów pośredniczących.

Różnice te są widoczne nawet w rozmieszczeniu obu typów napędów w samochodach. Silnik spalinowy zazwyczaj umieszczany jest w specjalnie przygotowanej dla niego komorze, takiej jak pod maską, z tyłu pojazdu lub centralnie, zależnie od modelu. Natomiast silnik elektryczny (lub silniki, w przypadku niektórych pojazdów, na przykład Mustang Mach-E, które mogą mieć więcej niż jeden silnik elektryczny) jest umieszczany bezpośrednio w połączeniu z osią pojazdu, którą napędza.

Budowa silnika elektrycznego jest znacznie bardziej kompaktowa w porównaniu z dowolnym silnikiem spalinowym. To sprawia, że układ przeniesienia napędu jest również mniej skomplikowany. Ta prostsza konstrukcja daje producentom samochodów większą elastyczność w projektowaniu nadwozia. Elektryczne pojazdy o porównywalnych rozmiarach z samochodami spalinowymi zazwyczaj mają większy rozstaw osi, co przekłada się na przestronność kabiny pasażerskiej i zwiększoną wygodę dla pasażerów.

https://carsmile.pl/oferta/dacia/spring/hatchback-leasing-wynajem-dlugoterminowy

 

Chcesz poznać naszą aktualną ofertę nowych samochodów?
Dziękujemy za zostawienie swoich danych. Skontaktujemy się z Tobą bezzwłocznie
Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i pomoże wybrać Ci najlepszy samochód według Twoich potrzeb.