Osoba fizyczna
Na firmę
Nasz doradca porówna dla Ciebie wybrane samochody
Możemy porównać dla Ciebie jednocześnie maksymalnie 3 oferty, przejdź do porównania.
Dodaj przynajmniej 2 oferty, które mamy dla Ciebie porównać.
Wpis
Kupujemy używanego elektryka – na co uważać?
24
sie 2023

Akumulator to najważniejszy element auta elektrycznego. Dowiedz się jak uniknąć pułapki podczas zakupu używanego samochodu elektrycznego

Wśród różnych podzespołów samochodu elektrycznego, jeden jest szczególnie drogi w ewentualnej wymianie. To rzecz jasne jego akumulator. Często gdy się uszkodzi, nie ma sensu naprawiać już auta elektrycznego, bo koszty są kolosalne.

Ile kosztują baterie do auta EV – 20, 30, 50, a może 100 tys. zł? Jeśli przyjdzie Wam wymieniać całą baterię, koszty mogą być tak wysokie, bo bateria składa się z wielu metali szlachetnych, a do tego oferuje ją w zasadzie tylko ASO, co jak wiecie oznacza wysoką cenę. Na szczęście nie zawsze musi być uszkodzona cała bateria – czasem problem może dotyczyć tylko pojedynczych jej ogniw. To dużo lepsza wiadomość, bo ich wymiana nie jest już aż tak ekstremalnie droga i w zasadzie dostępna kosztowo dla zwykłych; użytkowników.

Baterie aut elektrycznych - zasada działania

Bateria w samochodzie elektrycznym jest jej głównym źródłem zasilania. To z niej prąd trafia do elektrycznego silnika i już jako moc i moment obrotowy na koła pojazdu. Od kondycji baterii zależy więc przede wszystkim to, ile danym autem możecie pokonać kilometrów. 

https://carsmile.pl/oferta/dacia/spring/hatchback-leasing-wynajem-dlugoterminowy

Zasięg to kluczowa sprawa w aucie elektrycznym, bo raczej nie uzupełnicie go w kilka minut, tak jak ma to miejsce w przypadku zwykłych samochodów. Zresztą łatwo to policzyć – powiedzmy, że samochód EV realnie, przy dobrej pogodzie może pokonać 250 km, gdy bateria jest w pełni sprawna. Jeśli jej parametry spadną o 30 procent, zasięg przy dobrej pogodzie spadnie do 175 km, czyli już całkiem sporo. Na szczęście nowoczesne baterie, przy odpowiednim użytkowaniu, są w stanie wytrzymać długo – można założyć, że tyle samo co silnik w klasycznym samochodzie.

Typowe usterki

Kupując używane auto elektryczne na pewno nie powinniście sugerować się przebiegiem. Czasem większy to lepsza wiadomość, bo baterie elektryczne nie przepadają za brakiem używania. Oznacza to, że samochód z przebiegiem 100 tys. km może być lepszym wyborem niż auto z przebiegiem 10 tys. km w tym samym wieku. Podstawą do oceny, czy zakup ma sens jest kondycja baterii. Jeśli jej wartość spadła poniżej 70 procent, zakłada się, że jest już w dużym stopniu zużyta i właściwie wymaga już wymiany. Sprawdzenie jak jest stan baterii jest w niektórych autach elektrycznych, możliwe z poziomu ich komputera pokładowego, ale niestety nie jest to aż tak precyzyjne, jak badanie wykonane w stacji. Na szczęście coraz częściej aby zweryfikować State of Health (SOH) baterii, nie trzeba jechać do ASO (nie wszystkie danej marki to oferują), bo coraz więcej nieautoryzowanych warsztatów, specjalizujących się w autach EV, potrafi to zrobić. Koszt wynosi zwykle około 500 zł, co niestety może dać się we znaki, potencjalnemu kupującemu, po sprawdzeniu kilku aut.

Czym kierować się przy wyborze auta elektrycznego?

Kupując używane auto warto kierować się przede wszystkim stanem jego baterii. Pozostałe podzespoły nie są aż tak problematyczne – pewnie, że zaniedbany samochód z dużą liczbą problemów do wyeliminowania, przysporzy wam wydatków, ale co do zasady, najwięcej z nich wiąże się z akumulatorem. W przypadku samochodów elektrycznych odradzamy, kupowanie samochodów po powodziach, nawet jeśli sprzedawca zapewnia, że naprawiono je zgodnie z procedurami. Elektryczność plus woda – to zawsze zły pomysł. Podobnie rzecz ma się w autach, w których ingerowano w elektrykę po wypadkach. Oczywiście nie skreślamy elektrycznych samochodów powypadkowych, ale jak takie auto naprawi się bez odpowiedniej wiedzy o elektronice, może przysporzyć bardzo wielu, trudnych do rozwiązania, problemów w przyszłości!

https://carsmile.pl/oferta/jeep/avenger-ev/crossover-leasing-wynajem-dlugoterminowy

Co ciekawe baterie nie przepadają za wysokimi temperaturami – dlatego raczej odradza się zakup samochodów z rynków na których jest ciepło (np. wybrane stany USA). Kolejne zastrzeżenie to czas postoju – jeśli elektryczne auto stoi rozładowane od dłuższego czasu na placu komisu, jest spore prawdopodobieństwo, że nadwyrężyło to jego baterie.

Jak dbać o akumulator auta elektrycznego?

Przede wszystkim samochód elektryczny powinien jeździć. Nie ma nic gorszego niż to, że długo stoi z rozładowaną baterią, ale z pełną też nie najlepiej. Z bateriami litowo-jonowymi, a takie zazwyczaj znajdziecie w większości aut elektrycznych, jest tak, że trzeba o nie dbać. Ale samo ładowanie też rządzi się swoimi prawami – optymalnie powinno się ładować maksymalnie do 80 procent. To nie tylko wydłuża żywotność baterii, ale jest też najkrótsze – ostatnie 20 procent zwykle nie może być ładowane z pełną mocą dostępną w danym aucie i co za tym idzie trwa proporcjonalnie dużo dłużej, niż wcześniejsze ładowanie do 80 procent. Ważne jest także, aby baterii nie rozładowywać poniżej 20 procent, bo to również wydłuża jej żywotność. Kolejnym elementem jest to, jakiej mocy ładowarkę zastosujemy – niestety najszybsze, te o mocy 50 czy nawet 100 kW, skracają żywotność baterii. Najlepiej więc dla auta EV, jak ładuje się nocą w domu, a do tego wolno. Na tym jednak nie koniec, bo baterie litowo-jonowe nie przepadają, ani za wysokimi temperaturami, ani za niskimi. Stąd lepiej, aby nie musiały pracować w takich warunkach. Dotyczy to często sytuacji jazdy z wysokimi prędkościami właśnie, gdy jest bardzo ciepło lub zimno. Na szczęście producenci coraz częściej stosują chłodzenie i ogrzewania dla swoich baterii, chociaż historycznie nie wszystkie modele je miały (np. w Nissanie Leafie długo ich nie było, a potem trafiły jako opcja).

Baterie aut elektrycznych – podsumowanie

Bateria w aucie elektrycznym jest najdroższym podzespołem, którego wymiana zwykle nie jest opłacalna, z uwagi na wysoką cenę. Na szczęście przed zakupem auta elektrycznego, można sprawdzić stan jej zużycia (co niestety nie jest tanie). Dobra wiadomość jest też taka, że odpowiednio użytkując auto elektryczne, da się wydłużyć żywotność jego najważniejszego elementu.

 

Chcesz poznać naszą aktualną ofertę nowych samochodów?
Dziękujemy za zostawienie swoich danych. Skontaktujemy się z Tobą bezzwłocznie
Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i pomoże wybrać Ci najlepszy samochód według Twoich potrzeb.