Nasz doradca porówna dla Ciebie wybrane samochody
Możemy porównać dla Ciebie jednocześnie maksymalnie 3 oferty, przejdź do porównania.
Dodaj przynajmniej 2 oferty, które mamy dla Ciebie porównać.
Wpis
Przedni napęd – czym jest i jakie ma zalety?
29
gru 2023

Napęd na przednie koła to w tej chwili najpopularniejszy rodzaj napędu w samochodach osobowych. Ma swoje ogromne zalety i jest tańszy w produkcji. Postanowiliśmy sprawdzić co dokładnie oznacz FWD.

Czym jest napęd na przednie koła FWD?

FWD czyli Front Whell Drive, jak sama nazwa wskazuje, oznacza, że w samochodzie napędzane są przednie koła. Oznacza to, że w samochodzie przednionapędowym moc i moment obrotowy przekazywane są na przednią oś. Obecnie to najczęściej stosowane rozwiązanie w autach osobowych (ale także dostawczych), bo relatywnie niewiele kosztuje na etapie produkcji, a wiąże się z dodatkowymi plusami.

Historia napędu na przednie koła

Patent na przedni napęd uzyskano już na początku XX wieku, a jego pierwsze zastosowanie miało miejsce w amerykańskim Cordzie z 1929 roku. Przed wojną jako pierwszy na powszechne zastosowanie tego rozwiązania zdecydował się Citroen, który zastosował przedni napęd w modelu Traction Avant. Warto dodać, że z tym rozwiązaniem eksperymentował w tym okresie także Mercedes, ale po jednorazowej akcji, pozostał na długie lata przy napędzie na tylną oś. Po II Wojnie Światowej FWD na masową skalę docenił zarówno Citroen (2CV) jak i Mini, ale dużo popularnych samochodów napędzanych było klasycznie na tylną oś – chociażby Garbus, czy też małe modele Fiatów. Bardzo duży przełom nastąpił dopiero w 1974 roku, kiedy to na przedni napęd postawił Volkswagen w pierwszej generacji Golfa. Od tego momentu, jeśli chciałeś produkować popularne auto, napęd przedni stał się naturalnym wyborem. Oczywiście FWD w samochodach miejskich i kompaktowych szybko się przyjęło, później dołączyła klasa średnia, ale ta już nie cała, bo w tym segmencie wciąż znajdziecie auta tylnonapędowe. Myślimy tu przede wszystkim o markach premium takich jak BMW, Mercedes, Lexus i Jaguar. Z tego kanonu od początku próbowało wyłamać się Audi, ale prawda jest taka, że w klasie średniej u tego producenta, klienci wybierają głównie 4x4.

FWD jest popularny też w SUV-ach

Co ciekawe wraz z rozwojem motoryzacji oraz coraz większą popularyzacją samochodów podwyższonych typu SUV, przedni napęd trafił także i do nich. Dzisiaj na rynku spotkacie SUV-y, które nie są oferowane w wersjach 4x4, a jedynie z przednim napędem. Okazuje się, że w przypadku zwykłych samochodów, takie rozwiązanie jest w zupełności wystarczające i wcale nie trzema mieć napędzanej dodatkowo tylnej osi (SUV-y RWD są w zdecydowanej mniejszości). Auta podwyższone są cięższe i mają dużo większy opór aerodynamiczny trzeba więc walczyć o niskie spalanie, a to ostatnie jest mniejsze, gdy mamy tylko napęd na przednią oś. Dodatkowa oś napędowa lub coraz częściej silnik elektryczny na tylnej osi, to z kolei większa masa, wyższe koszty produkcji, trudniejsza obsługa serwisowa itd. Nie dziwi więc, że SUV 4x4, zwłaszcza w popularnych segmentach to coraz rzadszy widok!

Jak działa napęd na przednią oś?


W przypadku FWD zazwyczaj silnik umieszczony jest poprzecznie, co sprawia, że przód auta może być nieco krótszy, co przy okazji sprawia, że auto jest lżejsze. Moc i moment obrotowy przekazywany jest na przednie koła, bez udziału wału napędowego. W autach z napędem na przednie koła silnik połączony jest przez sprzęgło ze skrzynią biegów, ta zaś z mechanizmem różnicowym, który przekazuje moc na koła. Ten ostatni decyduje ile momentu ma być przekazane w danym momencie na które z dwóch napędzanych kół. Oczywiście w przednim napędzie różnicowym jest możliwość zastosowania szpery, mechanicznej lub elektronicznej, która ogranicza efekt poślizgu kół podczas ruszania, ale takie rozwiązanie stosowane jest raczej w autach sportowych i czasem (elektronicznie) w przednionapędowych SUV-ach.

Zalety i wady przedniego napędu?

Podstawową zaletą przedniego napędu jest lepsza trakcja niż w przypadku starszego konstrukcyjnie napędu na tylną oś. Oczywiście ma to też swój minus, bo samochody z napędem FWD potrafią być podsterowne, czyli gdy na śliskim dodamy zbyt dużo gazu w zakręcie, mogą nam wyjechać przodem. Generalnie jednak na śliskiej nawierzchni, przy takich samych oponach dużo później, wpadniemy w kłopoty z ruszeniem w aucie z napędem na przednią oś, niż tym z napędem na tył.

Przedni napęd to także mniej elementów konstrukcyjnych, bo samochód nie potrzebuje wału napędowego, który przy okazji powoduje straty energii. To zaś oznacza mniejsze spalanie oraz więcej miejsca w kabinie pojazdu (nie trzeba prowadzić pod samochodem tunelu napędowego).

Przedni napęd to także mniej elementów do ewentualnej naprawy i serwisowaniu, nie trzeba bowiem np. wymieniać oleju w dyfrze, jak ma to miejsce w przypadku samochodów z napędem na tył.

Samochody z napędem FWD z oferty Carsmile

W Carsmile oferuejmy bardzo dużo samochodów z napędem na przednią oś, poniżej przedstawiamy kilka gorący ofert na tego typu modele z różnych segmentów.

Hyundai Tucson

https://carsmile.pl/oferta/hyundai/nowy-tucson/suv-leasing-wynajem-dlugoterminowy

Nissan Qashqai

https://carsmile.pl/oferta/nissan/qashqai/crossover-leasing-wynajem-dlugoterminowy

Audi A3

https://carsmile.pl/oferta/audi/a3/hatchback-leasing-wynajem-dlugoterminowy

Mazda 6

https://carsmile.pl/oferta/mazda/6/kombi-leasing-wynajem-dlugoterminowy

 

Chcesz poznać naszą aktualną ofertę nowych samochodów?
Dziękujemy za zostawienie swoich danych. Skontaktujemy się z Tobą bezzwłocznie
Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i pomoże wybrać Ci najlepszy samochód według Twoich potrzeb.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.