Osoba fizyczna
Na firmę
Nasz doradca porówna dla Ciebie wybrane samochody
Możemy porównać dla Ciebie jednocześnie maksymalnie 3 oferty, przejdź do porównania.
Dodaj przynajmniej 2 oferty, które mamy dla Ciebie porównać.
Wpis
TEST Fiata Tipo Cross: Ile kosztuje moda?
26
maj 2021

Tipo było i jest autem, które bardzo często u nas finansujecie w wynajmie długoterminowym. Wcale się temu nie dziwimy, bo ten model ma wszystko co trzeba a do tego nie kosztuje dużo. Teraz Fiat idzie o krok dalej i do wersji asfaltowych dodaje Crossa, którym możecie opuścić utwardzoną drogę. Tipo przestaje więc być tylko budżetowym modelem, staje się bowiem life-stylowe. Sprawdziliśmy czy warto się nim zainteresować.

Fiat Tipo Cross - Cena samochodu

Przede wszystkim cena – Tipo Cross jest minimalnie droższe niż klasyczny sedan. W wynajmie Carsmile przy 36 miesiącach i zerowej wpłacie własnej Cross kosztuje ok. 1100 zł netto. To o mniej więcej 150 zł netto więcej niż za sedana z tym samym nowym silnikiem 1.0 Turbo o mocy 100 KM (ceny z maja 2021 roku). Tyle kosztuje przejście z segmentu samochodów budżetowych do crossoverów. Bo tak chyba trzeba określić ten model. Fiat zrobił dużo, aby Tipo hatchback stało się autem modnym. Mamy tu więc nie tylko wyższy prześwit, ale też wiele wstawek w nadwoziu, które mają chronić ten model przed uszkodzeniami w terenie. I chociaż w teren się nie zapuszczaliśmy, prawda jest taka, że nawet pod hipermarketem ma to sens, bo nikt nam tego auta w miejscach plastikowych nakładek nie poobija. Podobnie rzecz ma się z podwyższeniem auta, które idealnie spisuje się w momencie, kiedy trzeba podjechać pod wyższy krawężnik. Zmiany w stosunku do zwykłej wersji nie są kolosalne, ale całość wygląda bardzo zacnie. Od razu przywodzi też na myśl głównego konkurenta, czyli Dacię Sandero Step Way. On również debiutowała niedawno.



Co znajdziemy w Fiacie Tipo Cross

W porównaniu ze swoją konkurentką we Fiacie jest jednak z tyłu więcej przestrzeni. Mimo zastosowania innych foteli niż w zwykłych wersjach tył hatchback jest całkiem przestronny. Z przodu też nie będziecie narzekać na brak miejsca. Bardzo dobrze wypada także sterowanie pojazdem. Klimatyzacja ma wciąż prawdziwe przyciski i szybko można ją ustawić (co niestety coraz częściej nie jest normą). Dobrze oceniamy także fakt, że radio wciąż ma zwykłą gałkę, którą można regulować głośność – to zdecydowanie najlepsze co do tej pory wymyśliliśmy i ciężko to zastąpić nawet najlepszymi przyciskami. Sam wyświetlacz komputera pokładowego jest udany, znamy go zresztą z innych modeli koncernu. Dodajmy, że najpierw był on montowany w Jeepach, co bardzo miło się kojarzy. Kierownica, która świetnie leży w dłoniach (wieniec ma grubość w sam raz) na pierwszy rzut oka wydaje się być przeładowana przyciskami. Jednak w miarę pokonanych kilometrów przyzwyczajamy się do ich funkcji. Ale nie wszystko jest tutaj takie idealne. Cyfrowe zegary owszem są czytelne, ale już skokowy ruch wskazówek nie robi najlepszego wrażenia. Materiały kabiny, wyraźnie poprawione po liftingu (Cross debiutował właśnie razem z nim), dalej nie są idealne. Z drugiej strony bardzo zbliżone zastosowano we wspomnianej już Dacii, nie ma się więc co szczególnie czepiać tych z Fiata. W sam raz jest też 440-litrowy bagażnik (brak napędu 4x4 powoduje, że ma on dokładnie taką samą pojemność co w zwykłej wersji).

 

Jak wypada Tipo Cross w jeździe?

Podczas jazdy Fiat Tipo Cross nie daje odczuć kierowcy i pasażerom swojego nieco crossoverowego charakteru. Na szczęście Fiat nie postawił tutaj na usztywnienie amortyzatorów, często stosowane, aby SUV-y lepiej się prowadziły w zakrętach. Tipo wciąż jest bardzo komfortowe i to nawet wtedy, gdy nazywa się Cross. Nie da się nim przez to jeździć szybko po górskich drogach, ale też nie do takich celów zostało stworzone. Im gorsza droga, tym lepiej – jeśli więc macie działkę za miastem wcale nie musicie już wybierać Dacii Duster. Fiat Tipo Cross też się nada. Nieco wyższa pozycja za kierownicą ma też swoją zaletę, bo lepiej widać to, co się dzieje wokół auta, ale jak nie jeździliście zwykłą wersją, raczej różnicy nie poczujecie. Nowy silnik 1.0 Turbo ma 100 KM i nie jest demonem mocy – ale jego osiągi są spójne ze spokojnym charakterem podwozia. Na szczęście swoje 190 Nm maksymalnego momentu obrotowego osiąga relatywnie nisko, bo przy 1,5 tys. obr. na minutę. Ma lekką turbodziurę, ale łatwo da się ją ominąć, odpowiednio zmieniając biegi.

 

Fiat Tipo Cross wady i zalety

Plusy
  • mała różnica w cenie raty między zwykłą wersją a Crossem
  • nie straszne mu drogi z nawierzchnią gorszej jakości
  • prosta obsługa
  • oszczędny silnik
Minusy
  • miejscami budżetowe wykończenie kabiny
  • mało mocy na jazdę po autostradzie
  • dziwne działanie wskazówek wirtualnych zegarów

 

Test długodystansowy Fiata Tipo Cross - realne spalanie

Producent deklaruje, że Tipo Cross 1.0 T spala średnio 5,8 l benzyny na 100 km. Mieliśmy okazję sprawdzić ten samochód na naszej trasie testowej (149 km po autostradzie, drogach szybkiego ruchu i w Warszawie). Tipo przy dwóch osobach na pokładzie i bez ładunku okazało się bardzo oszczędne, spaliło bowiem średnio tylko 6,3 l benzyny na 100 km. Dodajmy, że jedynie podczas jazdy autostradą 100 KM Tipo Cross dostawało minimalnej zadyszki, poza tym taka moc w zupełności wystarczy do auta tej wielkości. Sprawdź nasze wideo z testu Fiata Tipo Cross:

 

Fiat Tipo Cross - Galeria z testów

Chcesz poznać naszą aktualną ofertę nowych samochodów?
Dziękujemy za zostawienie swoich danych. Skontaktujemy się z Tobą bezzwłocznie
Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i pomoże wybrać Ci najlepszy samochód według Twoich potrzeb.