Osoba fizyczna
Na firmę
Nasz doradca porówna dla Ciebie wybrane samochody
Możemy porównać dla Ciebie jednocześnie maksymalnie 3 oferty, przejdź do porównania.
Dodaj przynajmniej 2 oferty, które mamy dla Ciebie porównać.
Wpis
Czy na prawo jazdy kat. B można prowadzić motocykle?
10
sie 2022

Odpowiedź postawiona w tytule jest prosta i brzmi – nie, ale jest wyjątek. Tym wyjątkiem są motocykle o pojemności skokowej do 125 cm sześciennych. Na tym jednak nie koniec, bo okazuje się, że nie wszystkie z nich można prowadzić, posiadając prawo jazdy kategorii B.

Prowadzenie motocykla z prawem jazdy kategorii B jest możliwe. Ustawodawca od nie tak dawna dopuszcza taką możliwość w przypadku mniejszych jednośladów. To świetna wiadomość jeśli mamy zamiar przesiąść się na dwa kółka w mieście, a nie uśmiecha się nam konieczność odbycia dodatkowego kursu na nową kategorię prawa jazdy, zdanie egzaminu i poświęcenie na to czasu oraz pieniędzy. Na „samochodowe” prawo jazdy można bowiem, poruszać motocyklami (w tym oczywiście skuterami) o pojemności skokowej do 125 cm sześciennych. Okazuje się jednak, że od tej zasady są pewne drobne wyjątki, o których istnieniu lepiej wiedzieć!

Nie każdy 125 cm jest dozwolony

Kupując nowe motocykle lub motorowery o pojemności skokowej do 125 cm sześciennych, raczej zostaniecie poinformowani o szczegółowych przepisach dotyczących możliwości ich prowadzenia na kategorię B. Inna sprawa, że w tej kategorii, sprzedają się w zasadzie tylko takie jednoślady, żadnemu importerowi nie zależy więc na tym, aby mieć w ofercie coś w tym przedziale pojemnościowym, na co potrzeba prawa jazdy na motocykle. Sytuacja jest jednak nieco inna, gdy mowa o używanych maszynach, zwłaszcza tych sportowych i to w ich przypadku mogą pojawić się problemy! Przede wszystkim na prawo jazdy kategorii B można prowadzić motocykle o pojemności do 125 cm sześciennych, których moc nie jest większa niż 11 kW czyli niemalże 15 KM. Na tym jednak nie koniec, bo jest jeszcze limit mocy w stosunku do masy (co z całą pewnością wyklucza po raz kolejny jednoślady przygotowane do sportu np. małe enduro), który wynosi 0,1 kW/kg.

Wszystkie te parametry są zresztą wpisane w dowodzie rejestracyjnym jednośladu – pojemność silnika znajdziecie w okienku P1, moc wyrażoną w kilowatach w P2, a stosunek mocy do masy w rubryce oznaczonej literką Q.

Prowadzenie jednośladu o pojemności do 125 cm sześciennych na prawo jazdy kategorii B ma jeszcze jedno ograniczenie – nie można zgodnie z literą prawa, robić tego, gdy jest się młodym kierowcą. Prawo to otrzymuje się dopiero, gdy prawo jazdy ma się co najmniej od trzech lat i ukończone 26.

Warto dodać jeszcze informacje o elektrycznych jednośladach, które też podlegają tym przepisom, jedyna różnica to fakt, że nie ma tu pojemności silnika. Są za to pozostałe parametry, takie jak moc i jej stosunek do wagi – w tym wypadku przepisy są identyczne. W przypadku EV trzeba mieć także przez taki sam okres prawo jazdy i taki sam wiek.

Czy 125 cm sześciennych ma sens?

Pewnie zadajecie sobie to pytanie – bo przecież na rynku znaleźć można jednoślady o pojemności skokowej 50 cm sześciennych. One też dobrze nadają się do jazdy po mieście, do tego nieco mniej palą. Jak to zwykle bywa, wszystko zależy od tego jak i gdzie, macie zamiar swoim jednośladem się poruszać. „50-tki” mają ogranicznik prędkości przy 45 km/h, co oznacza, że nawet w normalnym ruchu miejskim nie dorównują autom jadącym 50 km/h. Do tego często w miastach są przecież wyższe dozwolone prędkości, o nieprzestrzeganiu 50 przez auta nie wspominając – to wszystko może sprawić, że jazda jednośladem, wyprzedzanym przez auta, może być stresująca i niebezpieczna. Warto pamiętać także i o tym, że jednoślady o pojemności 50 cm sześc. mają zakaz jazdy po drogach ekspresowych i autostradach, a zdarza się, że miasta mają takie obwodnice. Jeśli więc zależy Wam na czymś bardziej zbliżonym do motocykla jeśli chodzi o osiągi – 125 cm sześciennych jest lepszym wyborem od 50. Dodajmy, że jednoślady o wyższej pojemności, mimo tego, że wyglądają podobnie do tych o mniejszej, są lepiej przystosowane do wyższych prędkości. To zaś oznacza, że mają lepsze hamulce i lepsze zawieszenie, są więc bezpieczniejsze przy podobnych prędkościach co mniejsze (ale oczywiście osiągają więcej niż 45 km/h). Z drugiej strony tego typu maszyny osiągają dużo wyższe prędkości, co może być niebezpieczne. Są też odpowiednio większe i cięższe co nieco ogranicza możliwość poruszania się między stojącymi w korku pojazdami, ale nie całkiem. Wszystko zależy więc od Waszych osobistych preferencji.

Chcesz poznać naszą aktualną ofertę nowych samochodów?
Dziękujemy za zostawienie swoich danych. Skontaktujemy się z Tobą bezzwłocznie
Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i pomoże wybrać Ci najlepszy samochód według Twoich potrzeb.