Osoba fizyczna
Na firmę
Nasz doradca porówna dla Ciebie wybrane samochody
Możemy porównać dla Ciebie jednocześnie maksymalnie 3 oferty, przejdź do porównania.
Dodaj przynajmniej 2 oferty, które mamy dla Ciebie porównać.
Wpis
Ile kosztują hybrydy?
17
maj 2023

Auta hybrydowe to aktualnie duża cześć rynku motoryzacyjnego. Takie rozwiązania proponuje dziś każdy producent. Co więcej, na rynku jest kilka różnych rozwiązań. Tym razym wyjaśniamy czym się różnią od siebie i ile kosztuje auto hybrydowe.

Auta z napędem hybrydowym to bardzo uniwersalne rozwiązanie, które z jednej strony pozwala cieszyć się niższym spalaniem, w niektórych rozwiązaniach nawet pozwala dojeżdżać do pracy w pełnym trybie elektrycznym, a przy tym w dłuższych trasach pozwala zapomnieć o nerwowym szukaniu sprawnej i niezajętej ładowarki. Trudno się dziwić, że dziś hybryd sprzedaje się więcej niż... samochodów z silnikami Diesla.

Rodzaje aut hybrydowych

Napęd hybrydowy to rozwiązanie, które najczęściej łączy silnik spalinowy z jednym lub kilkoma silnikami elektrycznymi. Jednak nie jest to regułą – status hybryd w nomenklaturze producentów, mają rozwiązania, które tak naprawdę nimi do końca nie są. Ale po kolei, najpierw wyjaśnimy jakie rodzaje aut hybrydowych aktualnie można spotkać w salonach:

 

  1. Hybrydy typu mild hybrid (mHEV). To bardzo popularne dziś rozwiązanie, które tak naprawdę stało się przedłużeniem życia dla wielu klasycznych „spalinówek” – oczywiście chodzi o spełnienie norm emisji spalin. Auta takie nie mają możliwości jazdy ani kilometra w trybie czysto elektrycznym, bo nie posiadają klasycznego silnika elektrycznego. W mild hybrid energia powstaje w generatorze, który dostarcza prąd do poszczególnych układów. To pozwala jedynie obniżyć nieco spalanie, ale tak naprawdę nie ma wiele wspólnego z technologią klasycznych hybryd lub aut elektrycznych. Zazwyczaj auta takie są wyposażone w system odzyskiwania energii podczas hamowania, który przekształca energię kinetyczną pojazdu w energię elektryczną, która może być wykorzystana do ładowania niewielkich baterii.

 

  1. Hybrydy HEV – czyli auto bez możliwości ładowania, które powszechnie stosuje m.in. Toyota i Lexus. W tym przypadku silnik elektryczny wspomaga wyłącznie silnik spalinowy i potrafi napędzać koła wyłącznie przy małych prędkościach – podczas jazdy w korkach lub manewrowania na parkingach. W razie potrzeby generuje dodatkowy moment obrotowy przy zapotrzebowaniu na maksymalną moc. Pozwala to na zmniejszenie spalania, ale głównie w warunkach miejskich. Plusem jest brak konieczności ładowania baterii z zewnętrznych źródeł zasilania.

 

  1. Hybrydy typu plug-in (PHEV). Takie rozwiązanie oznacza, że na pokładzie pojawiają się większe baterie i wydajne silniki elektryczne, które pozwalają na jazdę wyłącznie na energii elektrycznej przez określony dystans i to ze dużymi prędkościami (często od 80 do nawet 120 km/h). Po wykorzystaniu całej energii z baterii, silnik spalinowy automatycznie przejmuje napędzenie pojazdu. Hybrydy typu plug-in można ładować z gniazdka, co pozwala na jazdę wyłącznie na energii elektrycznej, gdy bateria jest w pełni naładowana. Przykłady takich hybryd to BMW X5 xDrive45e, Kia Niro PHEV, czy Volvo XC40 Recharge Plug-in Hybrid.

 

Ile kosztują auta hybrydowe?

I to jest pytanie tak szerokie, jak rodzaje napędów hybrydowych. Jak się domyślacie wszystko zależy od tego o jakiej hybrydzie mówimy. W przypadku najprostszych tzw. miękkich hybryd  (mHEV)  nie ma za bardzo o czym mówić, bo w 99 procentach zastąpiły one klasyczne wersje spalinowe i nie mają już odpowiednika bez tego rozwiązania. Pocieszające są tu dwa fakty. Pierwszy to taki, że zwykle układy pracują bardzo dyskretnie, a drugi, że pojawienie się tego rozwiązania zwykle (choć nie zawsze) nieznacznie podniosło cenę modelu względem starszych wersji spalinowych. Jak już wspominaliśmy zabieg ten był potrzebny, aby spełnić kolejne ostrzejsze normy emisji spalin, narzucane rynkowi UE przez Komisję Europejską.

Zupełnie inna sytuacja ma miejsce w przypadku Hybryd typu HEV. Tu za montaż silnika elektrycznego i bardziej skomplikowanego napędu (silnika spalinowego zespolonego z elektrycznym) oraz automatycznej przekładni, trzeba już sporo dopłacić. To ile, oczywiście zależy od cennika każdej marki.

Do porównania weźmiemy jeden z najpopularniejszy h w Polsce modeli i jednocześnie bardzo wziętą hybrydę, czyli Toyotę Yaris. Bazowa wersja benzynowa z silnikiem spalinowym 1.5 o mocy 125 KM w wersji  Comfort i z manualną skrzynią biegów kosztuje wyjściowo 78 900 zł. Z kolei za taką samą wersję wyposażenia odmiany hybrydowej trzeba już zapłacić 93 900 zł, czyli o 15 000 zł więcej. Tu trzeba jednak wspomnieć, że klasyczna odmiana benzynowa z „automatem” to już wydatek 84 900 zł, czyli różnica spada do 9000 zł. Czy to dużo? Każdy musi ocenić już sam. Patrząc na to, że to ok 10 proc. różnicy w cenie, wydaje się, że to stosunkowo nie wiele.

Z miejskiej Toyoty przenieśmy się do świata SUV-ów w popularnej kompaktowej wielkości. Idealnym przedstawicielem tego segmentu jest Kia Sportage. Ten model występuje w czterech różnych odmianach napędu: z klasycznym benzyniakiem, z hybrydą typu HEV, a także PHEV. Poniżej prezentujemy cennik wszystkich wersji w odmianie wyposażenia „L”:

  • Kia Sportage 1.6 T-GDI (150 KM) – 136 900 zł
  • Kia Sportage 1.6 T-GDI (150 KM) mHEV – 148 900 zł
  • Kia Sportage 1.6 T-GDI (230 KM) HEV – 162 900 zł
  • Kia Sportage 1.6 T-GDI (265 KM ) PHEV – 194 900 zł

 

Jak widać, większy samochód oznacza, także znacznie większe dopłaty pomiędzy wersjami napędowymi.  Już na poziomie zwykłego benzyniaka i miękkiej hybrydy dopłata wynosi aż 12 000 zł i to mimo takiej samej mocy obu wersji. Z kolei za już zdecydowanie mocniejszą wersję HEV trzeba „dorzucić” dodatkowo 28 000 zł. To sporo, ale prawdziwa przepaść jest między hybrydą typu plug-in – różnica to równo 58 000 zł. Jeszcze kilka lat wcześniej za taką kwotę można było mieć podstawową wersję Skody Octavii. Dziś niestety, to już nawet za mało na auto klasy B.

Chcesz poznać naszą aktualną ofertę nowych samochodów?
Dziękujemy za zostawienie swoich danych. Skontaktujemy się z Tobą bezzwłocznie
Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i pomoże wybrać Ci najlepszy samochód według Twoich potrzeb.