Wartość rezydualna auta i czynniki, które na nią wpływają

Wartość rezydualna samochodu to wartość, za jaką właściciel sprzeda auto po okresie eksploatacji. Jakie czynniki składają się na spadek wartości samochodu w trakcie użytkowania? Najważniejszym z nich jest marka. Według badań niezależnych instytutów sprawdzających rynek motoryzacyjny najlepiej ,,trzymają’’ swoją wartość samochody japońskie (Honda, Mazda, Toyota, Lexus) i niemieckich producentów (Volkswagen, Audi, BMW czy Mercedes).

Duży wpływ na utratę wartości ma również segment konkretnego modelu oraz jego wersja silnikowa. Najwięcej tracą klienci, którzy zdecydowali się na zakup samochodu klasy premium E (Audi A6) i F (Audi A8). Trzeba pamiętać również o tym, że im większy silnik, tym większa utrata wartości auta, szczególnie w pierwszych latach użytkowania. Od tej zasady są oczywiście wyjątki, niektóre unikatowe auta sportowe na początku tracą sporo, a po kilku latach zaczynają zyskiwać na wartość. W skrajnych przypadkach, szczególnie jeżeli mamy do czynienia z wersjami limitowanym wozów sportowych, ich wartość zaczyna rosnąć już po opuszczeniu salonu.

Trzeba jednak pamiętać o tym, że w zdecydowanej większość te bardziej popularne auta klasy premium w ciągu trzech lat potrafią stracić na wartości 30-40%. Z kolei modele klasy średniej (segment D) i kompakty (segment C) po trzech latach tracą około 35-45% swojej wartości.

Na rezydualną wartość auta mają wpływ jeszcze inne czynniki, na przykład kraj pochodzenia konkretnego egzemplarza. Najmniejszą utratę wartości będą miały samochody kupione w polskich salonach, największą te sprowadzone z zagranicy.

Istotna jest również historia serwisowa samochodu. Jeżeli przeglądy i wymiany części były przeprowadzane w ASO, to taki egzemplarz mniej straci na wartości niż auto serwisowane u niezależnych mechaników. Oczywiście wszystkie naprawy muszą być potwierdzone fakturami i rachunkami, choć w przypadku wielu marek historię serwisową można sprawdzić również w ASO. Jednak musi na to wyrazić zgodę sprzedający auto.

Wpływ na wartość samochodu przy odsprzedaży ma również liczba właścicieli, szczególnie w przypadku aut nieco starszych. Dlaczego tak jest? Bo im więcej użytkowników, tym szczególnie w krótkim czasie większa szansa, że nie dbali oni o samochód, wiedząc, że nie będą użytkowali go zbyt długo. Częsta zmiana właściciela może oznaczać też ponadprzeciętną usterkowość danego egzemplarza, który często zmienia użytkowników ze względu na ciągłe problemy eksploatacyjne.

Analizując wszystkie czynniki wpływające na utratę wartości auta, można stwierdzić, że najmniej na wartości tracą samochody, które łączą następujący zestaw cech: są dość niezawodne, mają średnią wielkość nadwozia, zostały wyprodukowane przez niemieckiego albo japońskiego producenta oraz mają silnik o pojemności nieprzekraczającej 2 litrów.

Utrata wartości popularnych modeli aut

Wybraliśmy 12 chętnie wybieranych modeli aut, po 4 w 3 popularnych klasach. Spośród aut miejskich największą utratę wartości w okresie 3 lat ma Renault Clio (40%) oraz Volkswagen Polo (38%). Najmniej tracą Skoda Fabia (30%) oraz Toyota Yaris (37%).

Spośród kompaktów, najlepiej trzymają cenę Toyota Auris (37% utraty wartości) i Volkswagen Golf (40%). Najgorzej Renault Megane (43%) oraz Skoda Octavia (42%). W klasie średniej największą utratę wartości mają Renault Talisman i Toyota Avensis (45%). Najlepiej wypadł Volkswagen Passat (41%) oraz Skoda Superb (34%).

Jak widać w każdym segmencie pierwsze dwa miejsca zajmują auta niemieckie (w tym marki należące do niemieckiego koncernu Volkswagen AG) oraz samochody japońskich producentów. Ostatnie miejsca zajmują auta francuskie.

Wybór auta przez polskiego konsumenta

Z badań jednego z amerykańskich instytutów sprawdzających rynek wynika, że dla około 80% Polaków najważniejszym argumentem przy zakupie auta jest jego cena. Nie bierzemy jednak pod uwagę innych ważnych czynników, takich jak choćby koszty napraw czy wydatki na serwisy eksploatacyjne (interesuje to 47% badanych), opon, ubezpieczenia a nawet zużycie paliwa (interesuje 60% badanych). Polacy zmieniają auta średnio co około 3 lata, warto więc znać utratę wartości poszczególnych modeli, aby jak najmniej stracić przez okres jego użytkowania.