Jak przewozić bagaże w kabinie pasażerskiej?

Przewożenie bagaży luzem w kabinie pasażerskiej to nagminny błąd większości użytkowników aut. Co ciekawe, niebezpieczeństwo mogą powodować nawet najmniejsze przedmioty, które wozimy na co dzień w samochodzie. Pozornie niegroźny długopis w trakcie dachowania lub mocnego uderzenia może wbić się jednemu z pasażerów w oko lub inną część ciała, lepiej po prostu trzymać go w schowku.

Dotyczy to tak naprawdę każdego przedmiotu. Szczególnie jeśli jedziemy w daleką podróż najlepiej, żeby każdy z nich był ukryty w schowku lub w jednej z kieszeni. W nowszych autach mamy do dyspozycji wiele praktycznych skrytek i kieszeni dostosowanych specjalnie do przewożenia butelek z napojami i innych przedmiotów. W przypadku dużej ilości bagaży w starszych auta większość z nich będzie musiała zostać w bagażniku.

Większość przedmiotów powinna być schowana, ale co z telefonem komórkowym, który często musi być w widocznym miejscu. Szczególnie jeśli korzystamy z nawigacji. Dużo osób używa uchwytów przyssawkowych, które przykleja się do przedniej szyby. Jest to wygodne, bo nie trzeba spuszczać wzroku, żeby zerknąć na telefon, ale nie jest to zbyt bezpieczne rozwiązanie. Nawet w przypadku niezbyt poważnej kolizji przyssawka może się odkleić i dostaniemy telefonem w twarz lub inna część ciała. Znacznie bezpieczniejszym rozwiązaniem jest uchwyt montowany do kratek nawiewu, który nawet podczas poważnego wypadku pozostanie na swoim miejscu.

Dobrym rozwiązaniem są również uchwyty dedykowane, które montuje się na stałe do konkretnego auta dobierając je pod konkretny model telefonu. Odradzamy natomiast uchwyty typu ,,gekon’’, czyli w postaci żelowej maty, do której przykleja się smartfona. Przy kolizji często takie maty się odklejają.

Jeśli z tyłu przewozimy pasażerów, które korzystają z tabletu, warto zaopatrzyć się w uchwyt na nie montowane do zagłówków przednich foteli. Podczas poważnego wypadku tablet może wypaść z rąk i uderzyć innego pasażera.

A jak przewozić większe bagaże w kabinie pasażerskiej? Zasada jest prosta, wszystkie przedmioty muszą być unieruchomione. Po to, żeby w trakcie wypadku nikogo nie uderzyły. Plecaki, torby, przenośne lodówki, wszystko to powinno być albo przypięte pasami do foteli, albo unieruchomione na podłodze za przednim rzędem siedzeń między oparciami przednich fotele a tylna kanapą.

Jak bezpiecznie umieścić przedmioty w bagażniku?

Pakując torby i inne przedmioty do bagażnika warto przestrzegać dwóch zasad. Po pierwsze najcięższe przedmioty kładziemy jak najniżej, po drugie, układamy je zaczynając od strony oparć tylnych foteli. Ustawiamy je w miarę możliwości równomiernie, a najcięższe z nich na środku, żeby nie zaburzać rozkładu mas w aucie.

Jeśli nieprawidłowo ułożymy bagaże, może się to skończyć nieprzewidywalnym zachowaniem się auta w przypadku wpadnięcia w poślizg.

Odradzamy też układanie bagaży powyższej poziomu oparć tylnych foteli w samochodach z nadwoziem typu hatchback, liftback lub kombi, jeśli nie mamy kratki zabezpieczającej. W tych ostatnich trzeba też zaciągnąć roletę, jeżeli tego nie zrobimy w trakcie kolizji mniejsze przedmioty mogą wpaść do kabiny powodując poważne obrażenia. Należy pamiętać również o tym, żeby przewożone bagaże nie dotykały do szyb. Może to spowodować ich pęknięcie i to nawet po najechaniu na dziurę w drodze.

Co przewozić na zewnątrz auta?

Narty i rowery to przedmioty, które znacznie łatwiej i bezpieczniej przewozić korzystając z zewnętrznych bagażników lub boksów dachowych niż w środku auta. Przewożenie rowerów nawet w dużych samochodach zwykle wymaga, żeby leżały one na podłodze ze zdemontowanymi kołami przez co nie da się na nich położyć bagaży tak, aby nie przemieszczały się w trakcie jazdy. Jeżeli chcemy zabrać coś oprócz rowerów do bagażnika to można wyposażyć się w uchwyty rowerowe na dach.

Trzeba jednak pamiętać o tym, że auto z zamontowanymi uchwytami dachowymi jest znacznie bardziej narażone na podmuchy boczne. Bagażniki dachowe mają jeszcze jedną wadę, rowery przy prędkościach rzędu 100-130 km/h mogą się odpiąć, spaść z auta uderzając w inne pojazd. Zdecydowanie lepsze rozwiązanie to bagażniki montowane na hak, które są znacznie mniej podatne na zawirowania powietrza przez co zachowują się stabilniej przy wyższych prędkościach.

Z kolei do przewożenia nart dobrze sprawdzają się boksy dachowe mocowanie do relingów. Odradzamy umieszczanie ich w bagażniku lub w przedziale pasażerski. Nawet jeśli będą dobrze zamocowane to jeśli się wyślizgną zadziałają jak ostre noże kalecząc pasażerów. Nie można ufać nawet specjalnym workom, które znajdują się w niektórych auta po otworzeniu podłokietnika tylnej kanapy. Niestety pełnią one tylko funkcje estetyczne. Zakrywają narty, ale podczas wypadku narty bez problemu przebijają taki worek wystrzelając do przodu i raniąc pasażerów. Mogą też wybić przednią szybę i uderzyć w pieszego lub osoby siedzące w innym samochodzie.

Narty najbezpieczniej przewozi się w specjalnych boksach. Zalecamy wybór dobrej jakości produktów wykonanych z włókna szklanego. Słabszej jakości boksy z plastiku mają mocowania, które mogą pokrzywić dach podczas jazdy, zmuszają też kierowcę do nie przekraczania zalecanych prędkości (110-120 km/h). Ich kolejna istotna wada to fakt, że, przy gwałtownym hamowaniu ostre przedmioty często przebijają plastik i uderzają w pieszych lub wpadają do innego auta znajdującego się z przodu.

Co na ten temat mówią przepisy Kodeksu Drogowego?

Warunki w jakich należy przewozić ładunki dokładnie określa artykuł 61 ustawy Kodeks o ruchu drogowym, który brzmi następująco:

,,Art.61.

1. Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu.

2. Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:

1) nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na

drogę;

2) nie naruszał stateczności pojazdu;

3) nie utrudniał kierowania pojazdem;

4) nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.

3. Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. Nie może on mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni.

4. Urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy.

5. Ładunek sypki może być umieszczony tylko w szczelnej skrzyni ładunkowej, zabezpieczonej dodatkowo odpowiednimi zasłonami uniemożliwiającymi wysypywanie się ładunku na drogę.

6. Ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:

1) ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w

taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm;

2) ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od

tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy;

3) ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m

od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla

kierującego.

7. Przy przewozie drewna długiego dopuszcza się wystawanie ładunku z tyłu za przyczepę kłonicową na odległość nie większą niż 5 m.

8. Ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu powinien być oznaczony. Dotyczy to również ładunku wystającego poza tylną płaszczyznę obrysu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m.

9.Ustala się następujące oznakowanie ładunku:

1) ładunek wystający z przodu pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, tak aby były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej wystającej do przodu części ładunku;

2) ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50x50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu; światła te nie powinny znajdować się w odległości większej niż 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku;

3) ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i

czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe; przy przewozie drewna długiego zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi dopuszcza się oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub tarczą barwy pomarańczowej;

4) ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50x50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku.

10.Wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4 m.”

Jakie są skutki nieprawidłowego przewożenia bagaży najlepiej widać na filmach z testów niemieckiego instytutu ADAC: